در این نوشتار میخواهیم شما را با انواع تحلیل در بازار های مالی آشنا کنیم و به شما بگوییم چطور میتوانید مسیر خود را در تحلیل بازار های مالی طی کنید. ابتدا به ویدیوی زیر توجه کنید.

آشنایی با بازار بورس و انواع بازار های مالی

انواع تحلیل در بازار های مالی
انواع تحلیل در بازار های مالی

بازار چیست؟

در علم اقتصاد تعاریف متعددی برای بازار ارائه شده است.

در تعاریف اولیه، بازار به یک مکان فیزیکى اطلاق می شد که خریداران و فروشندگان براى مبادله کالا و خدمات درآن دور هم جمع مى‌شدند.


انواع تحلیل در بازار های مالی

اما در تعاریف بعدی چنین بیان شد که بازار نباید لزوماً وجود فیزیکی داشته باشد و فضای مشخصی را در بر گرفته باشد، در حقیقت بازار شامل تمام خریداران و فروشندگانى است که در حال دادوستد کالاها یا خدمات خاصى هستند.

انواع تحلیل

در یک نگاه کلی و از نقطه نظر نوع دارایی ها، بازارها به دو نوع بازار دارایی های فیزیکی (واقعی) و بازار دارایی های مالی تقسیم می‌شود:

بازار داراییهای فیزیکی، بازاری است که در آن خریداران و فروشندگان به معامله دارایی هایی که ماهیت واقعی و فیزیکی دارند (مانند اتومبیل، املاک و مستغلات، و وسایل منزل) مبادرت می ورزند.با انواع تحلیل برای معامله گران در این بازار ها آشنا خواهیم شد.

بازار داراییهای مالی به بازاری اطلاق می شود که در آن افراد اعم از حقیقی و حقوقی، می توانند در آن به معامله اوراق ضمانت مالی، کالا و دیگر دارایی های مثلی (عوض دار) با هزینه مبادلاتی پایین بپردازند. قیمت‌های این بازار تابع عرضه و تقاضا است. اوراق ضمانت شامل سهام، اوراق قرضه و برخی کالاها (شامل فلزات گرانبها یا محصولات کشاورزی) می‌شوند.

بازار ممکن است از نظر سررسید تعهدات مالی، نوع ساختار یا برحسب دارایی طبقه بندی شود.

بازار های مشتقه:

بازار مشتقات، گونه‌ای بازار مالی برای مبادلات ابزارهای مشتقه، همچون بازار معاملات آتی یا اختیار معامله است، که ارزش آن از ارزش دیگر دارایی‌ها مانند اوراق بهادار، نرخ بهره، کالای اساسی و شاخص اوراق بهادار، مشتق می‌شود.


dernatives market

از این نوع از قراردادها معمولا برای پوشش ریسک استفاده میشود. در شکل زیر انواع قراردادها در بازار های مشتقه نشان داده شده است.

انواع تحلیل در بازار های مالی-انواع قراردادها در بازار های مشتقه

بازار بورس

بازار بورس بازاری است که در آن سهام شرکت ها خرید و فروش میشود. برای اینکه یک شخص بتواند سهام شرکت ها را خرید و فروش کند باید به یک کارگزاری مراجعه کرده و کد بورسی دریافت کند. در این مقاله در مورد بازار بورس به تفضیل صحبت شده است. در بورس تهران اصطلاحاتی نیز  وجود دارد. برای تحلیل در بازارهای بورس هم از انواع تحلیل که در ادامه مقاله می اید استفاده خواهیم کرد.

انواع تحلیل در بازارهای مالی

تحلیل در بازار های مالی به اقداماتی گفته میشود که در طی آن ما تصمیم به خرید یا فروش یک دارایی میگیریم. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که ما چطور دارایی را که نداریم به فروش برسانیم. برایتان با مثالی این موضوع را مشخص میکنم:

فرض کنید که شما برای کاری به پول نقد احتیاج دارید و شما دوستی دارید که در کار خرید و فروش سکه است. شما به او میگویید که برای من 10 سکه بفروش و مبلغ ان را به من بده و من بعدا به تو همین مقدار سکه پس خواهم داد. پس اینجا شما دارایی را که نداشتید را فروخته و بعد با خرید این دارایی این موقعیت را بسته اید.

حال اگر شما بنا به دلایلی از قبل میدانستید که اگر بطور مثال ده سکه بفروشم میتوانم این سکه را در مثلا یک ماه بعد با قیمت کمتری بخرم و به دوستم پس بدهم. پس شما در اینجا تحلیل کرده اید.انواع تحلیل در بازار های مالی میتوانند اشکال مختلفی داشته باشند. از مهمترین انواع تحلیل در بازار های مالی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1-تحلیل فاندامنتال یا اساسی

یکی از انواع تحلیل در بازار های مالی، تحلیل فاندامنتال است. تحلیل فاندامنتال یکی از انواع تحلیل است که در آن متد ارزیابی قیمت یک دارایی(شامل قیمت سهام،ارز یک کشور،شاخص های اقتصادی و …)با اندازه گیری ارزش ذاتی قیمت دارایی است. این علم در مورد بازار بورس کلیت اقتصاد، صنعت،شرایط اقتصادی و شرایط مالی و مدیریت شرکت ها را مورد مطالعه قرار داده و بعد در مورد قیمت ذاتی آن شرکت تصمیم میگیرد. درآمدها،مخارج، return on equity (ROE) یا همان بازده حقوق صاحبان سهام، Return on assets (ROA) یا همان بازگشت دارایی،eps یا سود هر سهم و نسبت pe همه در مشخصه های تحلیل فاندامنتال مهم هستند.

در بازار ارز جهانی یا فارکس، تحلیل فاندامنتال ما به ارزیابی شاخص های کلان اقتصادی برای یک اقتصاد می پردازیم و با بررسی آن، از طریق بررسی شاخص های اقتصادی که در نهایت این شاخص ها منجربه اتخاذ تصمیماتی از سوی بانک های مرکزی کشور مورد نظر یا حتی سیاست های بودجه ای دولت آن کشور در نهایت بر نرخ ارز کشور مورد هدف تاثیر گذاشته و ارزش آن را تعیین میکند.

تحلیل فاندامنتال یکی از انواع تحلیل در بازار های دیگر چون بازار کامدیتی ها،اقلام کشاورزی و هرچیز دیگر در اقتصاد یک کشور می باشد. در این روش ما با استفاده از سایتهایی مثل فارکس فکتوری، شاخص های کلان اقتصادی برای کشور های مختلف را مشاهده میکنیم.

در این مقاله به تفاوت های تحلیل فاندامنتال و تکنیکال اشاره شده است.

2- تحلیل تکنیکال

یکی دیگر از انواع تحلیل در بازار های مالی،تحلیل تکنیکال می باشد. تحلیل تکنیکال نمودار قیمت زمان و حجم را به عنوان تنها مولفه های ورودی خود دارا می باشد. این تحلیل از نمودار قیمتی سهام برای شناسایی الگوها و روند ها استفاده میکند و اینکه قیمت در آینده چه میکند را پیشنهاد میکند. در این تحلیل از ابزار هایی مانند خطوط،میانگین های متحرک،اسیلاتورهایی مانند MACD،CCI،SI و … استفاده میشود. متد ها و روش های زیادی در تحلیل تکنیکال وجود دارند که در کل شامل چند متد می شود که یا نمودار محورند یا با استفاده از فورمول هایی از قیمت سعی میکنند حرکات آینده قیمت را پیش بینی کنند.

روش های مختلف تحلیل تکنیکال که شامل روش نیوتنی ما ، پرایس اکشن، استفاده از میانگین های متحرک و استفاده از اسیلاتور ها می باشد. کلیت همه روش ها استفاده از گذشته قیمت به عنوان نقشه راه آینده حرکت قیمت است.

3-تمایلات بازار

این تحلیل نوعی از تحلیل است که در آن معتقد هستند که قیمت همه نوع تحلیلی در خود دارد و منعکس کننده ارزش ان سهم و دارایی می باشد. از جمله پارامتر های این تحلیل در بازار بورس ایران هستند میتوان به اتفاقاتی که روی تابلو معاملات رخ می‌دهد اشاره کرد.مانند ورود و خروج نقدینگی به صنایع و سهام مختلف،رصد کردن تعداد معاملات و….

روش اخیر را بیشتر معامله گران بازار های مالی معتقدند که بهتر است در کنار تحلیل تکنیکال و فاندامنتال و بعد از اینکه دید کلی از وضعیت داشتید استفاده کنید.


 سعید نیک اختر

برچسب‌ها: اسلایتور, بازار های مشتقه, پرایس اکشن رفتاری, تحلیل بنیادی بازار بورس و ارز, فاندامنتال بازار های مالی
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed