بازار جهانی ارز


فارکس، یک بازار جهانی غیرمتمرکز است. در بازار فارکس یک ارز با ارز دیگر مبادله می شود و مهمترین بخش در بازار فارکس، نرخ تبادل بین دو ارز است. در واقع FX وسیله ای است که افراد، شرکت ها و بانک های مرکزی یک ارز را به یک دیگر تبدیل می کنند و برای موسسات بزرگ و سرمایه گذاران فردی به طور یکسان عمل می کند.

بازار جهانی ارز فارکس چیست؟

فارکس به عنوان یک بازار ارز جهانی، “مکانی” است که ارزها در آنجا معامله می شوند. ارزها برای اکثر مردم سراسر جهان اهمیت دارند چرا که برای انجام تجارت خارجی باید ارزها را مبادله کرد. همچنین برای توریست ها نیز مهم می باشد. یک توریست فرانسوی در مصر نمیتواند برای دیدن اهرام مصر، هزینه های خود را به یورو بپردازد، زیرا این پول به صورت محلی قابل قبول نیست.

در این ویدئو چند مفهوم اصلی که برای درک معاملات در فارکس مهم است توضیح داده شده است.



بازار جهانی ارز یا فارکس (foreign Exchange )

بازار جهانی ارز یا فارکس ،در واقع محلی برای تبادل ارزهای مختلف کشور ها می باشد. در دنیای مدرن امروزی نیاز به تبادل ارز شاید در معاملات روزمره زیادی باشد. مثلا یک شرکت چند ملیتی حقوق کارکنان خود را باید به ارز محلی همان کشور پرداخت کند . بطور مثال شرکتی آمریکایی که شعبه ای در ترکیه دارد باید برای پرداخت حقوق کارمندان خود، دلار آمریکا را به لیر ترکیه تبدیل کند.

این موضوع نیاز به تبادل ارز در جهان را به یک موضوع نسبتا حیاتی تبدیل کرده است. طبق آمار موجود روزانه در بازار فارکس ارزش مبادلات بیش از 2 تریلیون دلار است و در حال حاضر معامله گران خرد و نوسان گیر های زیادی هم توجه خود را به این بازار نشان داده اند.

در بازار جهانی ارز ، شما قیمت ها را می توانید از پلتفرم هایی مانند متاتریدر، سایت تریدینگ ویو و… مشاهده کنید. معاملات این ارز ها معمولا به صورت otc انجام می شود .

اصطلاحات موجود در بازار فارکس

spread

اسپرد در بازار فارکس به معنی تفاوت قیمت عرضه و تقاضا می باشد. (Ask ,Bid)

معمولا در هر کارگزاری یا بروکر فارکس، تفاوتی بین قیمت خرید و فروش هست که به آن اسپرد می گویند. به تصویر زیر توجه کنید:

فارکس

به فاصله بین قیمت 1.09680 تا قیمت 1.09689 که 9 پوینت هست اسپرد گفته می شود.

بعضی بروکر ها تنها همین اسپرد را به عنوان کارمزد دریافت میکنند اما در بعضی حساب ها علاوه بر اسپرد، کمیسیون هم گرفته می شود.

مارجین(Margin)

مارجین در واقع پول مورد نیاز برای معامله است. این عدد با مفهوم بالانس (موجودی ) حساب متفاوت است. شما در بازار جهانی ارز برای معامله هر جفت ارز به مارجین حداقلی نیازممند هستید که باید بالانس حساب شما بیشتر از مارجین باشد. مثلا برای معامله یک لات یورودلار ، مارجین مورد نیاز 100 هزار دلار آمریکا می باشد و حساب شما باید بالانسی بیش از این عدد داشته باشد.

اهرم (Leverage)

همانطور که در بخش مارجین گفته شد، برای معامله یک لات یورودلار ، مارجین مورد نیاز 100 هزار دلار آمریکا می باشد و حساب شما باید بالانسی بیش از این عدد داشته باشد. اما این عدد برای بیشتر افراد و معامله گران خرد عدد بالایی است. این جا یک مفهوم در بازار های مالی پیش می آید که به آن اهرم یا لوریج می گویند. به این صورت که به حساب و بالانس شما قدرتی داده می شود که میتوانید بیش از حد توان مالی خود از بازار استفاده کنید.

بطور ساده در مثال بالا وقتی لوریج حساب شما 1:100 باشد یعنی شما به ازای هر 1 دلار 100 دلار توان معامله دارید یعنی معامله یک لاتی یورو دلار را بجای صد هزار دلار می توانید با 1000 دلار باز کنید.

لوریج در واقع مثل چاقو هم می تواند دستتان را ببرد هم باعث راحتی کارتان شود !!

کارکردن در بازار فارکس

برای کار کردن در بازار فارکس، تقریبا محدودیتی وجود ندارد و هرکسی با هر سطحی از آشنایی با این بازار، میتواند در آن فعالیت کند. معمولا برای آنالیز حرکات قیمت در بازار فارکس، ما از تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی استفاده می کنیم.

این سادگی ورود به بازار فارکس معمولا به صورت یک تیغ دولبه برای افراد است. چون هیچگاه فردی که هیچ تجربه ای در مثلا خرید و فروش برنج یا مصالح ساختمانی ندارد حاضر به اینکه در این بازار ها فعالیت سنگین کند نیست و معمولا بعد از تحقیق بسیار این کار را انجام میدهد اما در مورد بازار فارکس این مطلب صادق نیست و فرد با یک کلیک صد ها دلار در این بازار سرمایه گذاری و خرج میکند.

افراد باید در این بازار حتما آموزش های لازم را ببینند و بعد از تحقیق فراوان در آن به کار و فعالیت بپردازند اما معمولا گول ظاهر افرادی را میخورند که احتمالا خودشان هم در این بازار بازنده اند .!


نویسنده: سعید نیک اختر

برچسب‌ها: بازار جهانی, بازار مالی حرفه ای, فارکس
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed