مقدمه ای بر شاخص های بورس ایالات متحده


شاخص های بورس اوراق بهادار در سرتاسر جهان شاخص های قدرتمندی برای اقتصادهای جهانی و به ویژه کشورها هستند. در ایالات متحده S&P 500، میانگین صنعتی داو جونز و Nasdaq  مرکب سه شاخصی هستند که به طور گسترده از طرف رسانه ها و سرمایه گذاران دنبال می شوند. علاوه بر این سه فهرست شاخص های دیگر نیز بازار سهام ایالات متحده را تشکیل می دهند.

با وجود ایندکس های بسیار زیاد ، بازار ایالات متحده دارای طیف گسترده ای از متدولوژی ها و طبقه بندی­ها است که می­تواند طیف گسترده ای را ارائه دهد. رسانه ها غالباً درمورد سه فهرست برتر به طور منظم در طول روز گزارش می دهند که اخبار مهم را به عنوان مشارکت کننده و ناشران ارائه می دهند. مدیران سرمایه گذاری از شاخص ها به عنوان معیارهای گزارش عملکرد استفاده می کنند.

در همین حال ، سرمایه گذاران انواع مختلف از ایندکس ها بعنوان مبنای عملکرد و راهنمای تخصیص استفاده می کنند. شاخص ها همچنین پایه و اساس سرمایه گذاری برای شاخص منفعل را تشکیل می دهند که غالباً از طریق صندوق های مبادله ای انجام می شود که بطور مشخص شاخص ها را دنبال می کنند. به طور کلی ، درک چگونگی ساخت و استفاده از شاخص های بازار می تواند به افزودن معنا و وضوح برای طیف گسترده ای از راه های سرمایه گذاری کمک کند. در زیر ما در مورد سه شاخص برتر ایالات متحده ، ویلشایر 5000 که شامل همه سهام موجود در کل بازار بورس اوراق بهادار ایالات متحده و گردآوری برخی از شاخص های قابل توجه دیگر است ، توضیح می دهیم.

ویلشر 5000 شامل کلیه سهام موجود در بازار سهام ایالات متحده است.ایندکس ها می توانند به روش های گوناگونی ساخته شوند اما معمولاً با سرمایه گذاری و تفکیک بخش مشخص می شوند.



S&P 500

شاخص استاندارد و پور 500   (معمولاً با عنوان S&P 500 شناخته می شود) یک فهرست با 500 شرکت برتر در سهام ایالات متحده است که در درجه اول طریق سرمایه­گذاری برای این شاخص انتخاب می شوند اما کمیته سازنده همچنین فاکتورهای دیگری از جمله نقدینگی ، شناوری عمومی ، طبقه­بندی سودآوری مالی و تاریخ تجارت را در نظر می گیرد. شاخص S&P 500 تقریباً 80٪ از ارزش کل بازار سهام ایالات متحده را نشان می دهد. به طور کلی ، شاخص S&P 500 نشانگر خوبی از حرکت در بازار ایالات متحده به عنوان یک کل است.

ایندکس­ها معمولاً دارای وزن قیمت یا وزن بازار هستند. بنابراین ، هر بورس در این شاخص به نسبت کل سرمایه بازار نشان داده شده است . به عبارت دیگر ، اگر ارزش کل بازار هر 500 شرکت در S&P 500  ده درصد کاهش یابد ، ارزش این شاخص نیز 10٪ کاهش می یابد.



میانگین صنعتی Dow Jones

میانگین صنعتی داو جونز  (DJIA) یکی از قدیمی ترین، شناخته شده ترین و قابل استفاده ترین شاخص ها در جهان است. این شرکت شامل سهام 30 شرکت بزرگ و تأثیرگذار در ایالات متحده است.این شاخص  یک شاخص ارزش بر مبنای وزن قیمت است. در ابتدا با جمع کردن قیمت هر سهم هر شرکت در فهرست شرکتها و تقسیم این مبلغ بر تعداد شرکتها محاسبه می شود. متاسفانه، شاخص دیگر برای این محاسبه ساده نیست.

DJIAحدود یک چهارم از ارزش کل بازار سهام ایالات متحده را نشان می دهد ، اما تغییر درصدی در داو را نباید به عنوان یک نشانه قطعی تفسیر کرد که کل بازار با همان درصد کاهش یافته است. این به دلیل عملکرد با وزن مخصوص داو است. مشکل اساسی این است که تغییر 1 دلاری قیمت سهام 120 دلاری در ایندکس نسبت به تغییر 1 دلاری در قیمت سهام 20 دلاری ، بیشتر بر DJIA اثر خواهد گذاشت ، اگرچه ممکن است سهام با قیمت بالاتر تنها با /8 تغییر کرده باشد و دیگری 5٪.

تغییر در داو نمایانگر تغییر در انتظارات سرمایه گذاران از درآمد و ریسک شرکتهای بزرگی است که در این فهرست قرار دارند. از آنجا که نگرش کلی نسبت به سهام بزرگ اغلب با نگرش نسبت به سهام کوچک ، سهام بین المللی یا سهام فناوری متفاوت است ، از Dow نباید برای نشان دادن احساسات در سایر مناطق بازار استفاده شود. بنابراین ، گرچه لزوماً نمایندگی از بازار گسترده نیست ، اما می تواند نمایانگر بازار ارزش سهام و سود سهام باشد.



Nasdaq ترکیبی

بیشتر سرمایه گذاران می دانند که Nasdaq صرافی است که در آن سهام سهام فناوری معامله می شود. شاخص ترکیبی نزدک  شاخص وزن بازار سرمایه از تمام سهام معامله شده در بورس نزدک است. این شاخص شامل برخی شرکت ها است که در ایالات متحده مستقر نیستند. این شاخص که به دلیل سنگین بودن فناوری شناخته شده است ، شامل چندین زیر مجموعه در بازار فناوری از جمله نرم افزار ، زیست فناوری ، نیمه هادی ها و موارد دیگر است. اگرچه این شاخص به دلیل بخش عمده ای از سهام فناوری شناخته شده است.

اما شامل برخی از اوراق بهادار از سایر صنایع نیز می باشد. سرمایه گذاران همچنین دارای اوراق بهادار از بخش های مختلفی از جمله بخش های مالی ، صنعتی ، بیمه و سهام حمل و نقل از جمله سایرین می باشند.  Nasdaq ترکیبی شامل بنگاههای بزرگ و کوچک است ، اما برخلاف Dow و S&P 500 ، بسیاری از شرکتهای سوداگرانه  با سرمایه های کوچک در بازار نیز شامل می شود  . در نتیجه ، جنبش آن به طور کلی نشان دهنده عملکرد صنعت فناوری و همچنین نگرش سرمایه گذاران نسبت به سهام سفته بازی تر است.



Wilshire 5000

ویلشایر 5000  است که گاهی اوقات به نام “کل شاخص بازار سهام” و یا “شاخص کل بازار” شامل تمام شرکت های تجاری عمومی با دفتر مرکزی در ایالات متحده هستند. این شاخص که در سال 1974 نهایی شد ، نشان دهنده کل بازار سهام ایالات متحده و حرکت آن به طور کلی است. اگرچه این یک اقدام بسیار گسترده برای کل بازار ایالات متحده است ، اما Wilshire 5000 محبوبیت کمتری از  S&P 500 دارد و کمتر به آن نسبت به S&P500 مراجعه می شود.

شاخص ها نقش مهمی در تحلیل کلی بازار سهام ایالات متحده دارند. شاخص ها و حرکات آنها بینش زیادی به اقتصاد ، اشتهای ریسک عمومی سرمایه گذاران و روندهای متنوع سازی سرمایه گذاری ارائه می دهد. به طور کلی ، درک تفاوت های ظریف در ساخت و ساز و ترکیب آنها می تواند برای تصمیم گیری در مورد انواع تصمیم گیری های سرمایه گذاری ضروری باشد.

در حالت کلی ارتباط و قرارگیری شاخص ها در تصویر زیر نشان داده شده است:



 فرزاد شیبانی

برچسب‌ها: Nasdaq, تحلیل بنیادی بازار بورس و ارز, شاخص های بورس اوراق بهادار, شاخص های بورس ایالات متحده, میانگین صنعتی داو جونز
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed