تحلیل بنیادی در بازار جهانی ارزـ قسمتسوم


در ادامه مقاله قبلی، در این مقاله در مورد تراز پرداختها و برخی از شاخص های مهم آن برای شما مطالبی را در میان میگذاریم:

همانطور که میدانید برای بررسی ابعاد کلان یک اقتصاد تنها نمیتواند مبادلات داخلی یک کشور را در بر بگیرد. اقتصاد های قدرتمند معمولا دارای یک توازن بین مبادلات داخلی و مبادلات خارجی خود دارند. یکی از بخشهای مهم اقتصاد یک کشور بحث داد و تد های اقتصادی برون مرزی ان کشور با دیگر کشورهاست.

بنا به تعریف تراز پرداخت ها (balance of payments) همه داد ستد های مالی و بازرگانی بین المللی شهروندان یک کشور را در دوره ای معین در بر میگیرد.

در محاسبه این شاخص (تراز پرداخت ها اینگونه عمل می شود که هر حساب یا مبادله ای که موجب بیرون رفتن ارز از کشوری گردد در قسمت بدهکار نوشته میشود. مثل واردات کالا و خدمات،فرستادن هدیه ، پرداخت های انتقالی و سرمایه گذاری در کشورهای دیگر.

از طرف دیگر هر مبادله ای که سبب ورود ارز به کشور شود در قسمت بستانکار نوشته میشود. مثل صادرات کالا یا خدمات،دریافت هدایا،پرداخت های انتقالی خارجی ها و سرمایه گذای در داخل کشور ازسوی خارجی ها



بررسی ترکیب تراز پرداخت ها توسط دو شاخص مهم که هر ماه از سوی متولیان اقتصادی کشورها منتشر میشود،بررسی می شود:

  • حساب جاری (Current Account)
  • حساب سرمایه (Capital Account)


    حساب جاری (Current Account)

    اختلاف بین صادرات و واردات کالاهای بازگانی را با این شاخص نمایش میدهند. همانطور که پیشتر گفته شد در بررسی حساب جاری صادرات را با علامت مثبت و واردات را با علامت منفی نمایش میدهند.

  • تراز تجاری مثبت یا مازاد تجاری (Positive Balance Of Trade Or a Surplus)  زمانی اتفاق می افتد که میزان صادرات از واردات بیشتر باشد و تراز تجاری منفی و یا کسری  (Negative Balance Of Trade Or a Deficit)  زمانی بوجود می آید که واردات یک کشور از صادرات آن بیشتر باشد. افزایش کسری در حساب تجاری درواقع افزایش مصرف داخلی یک اقتصاد را نشان می دهد و میتواند تا حدودی قدرت اقتصادی آن کشور را نشان دهد.موازنه تجاری بخشی از حساب های جاری است و بخش دیگر آن که مربوط به اقلام صادرات و واردات و همچنین دریافتها و پرداختهای یک جانبه است در حساب های جاری نادیده گرفته شده است. برای بدست آوردن حساب جاری کافی است دریافتها و پرداختهای یک جانبه به تراز کالاها و خدمات افزوده شود. همچنین درامدهای سرمایه گذاری شامل سود،بهره و اجاره در حساب جاری جای میگیرند.

    حساب سرمایه  (Capital Account)

    حساب سرمایه جریان ورود و خروج سرمایه مالی میان یک اقتصاد با دیگر اقتصاد ها و مبالغ مربوط به معاملات داراییهای جهانی شهروندان یک کشور را نشان میدهد.

دریافت وام از خارج یا پرداخت وام به دیگر کشورها یا سرمایه گذاری خارج از مرزها و یا ورود سرمایه های خارجی به کشور و مبادلات اوراق بهادار در حساب سرمایه ثبت میشود.

جریان سرمایه بلند مدت در واقع نگرش کشورهای دیگر و سرمایه گذاران نسبت به آن اقتصاد است. مثلا در آمریکا امنیت اقتصادی  و سودآوری کسب و کار به همراه سیاست های پولی و مالی مناسب سبب جذب سرمایه گذاری عظیم بین المللی در ان کشور شده است.

حساب تراز معاملات (Balancing Account)

در ترازنامه بانک مرکزی آمریکا مولفه ای به نام داراییهای ذخیره رسمی یا Official Reserve Assets دیده میشود.

این دارای ها به وجود دارد:

حساب معاملات بین المللی با تغییر در داراییهای رسمی موازنه میگردد.

بانک مرکزی در مواردی میتواند برای تامین مالی کسری ترازپرداختها را از طریق فروش دارایی های ذخیره در برابر ارزهای معین تامین مالی کند.

این موارد میتواند منجربه تصمیمی جمعی برای توافق برای کاهش یا افزایش ارزش یک ارز باشد.

مثلا پیمان پلازا که بین کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان غربی و فرانسه منعقد شد و طی آن این کشورها تصمیم گرفتند که ارزش دلار در بازارهای جهانی افت کند (چون تقویت ارزش دلار به ضرر اقتصاد آمریکا و صادرات آن تمام شده بود.)

با بررسی تراز پرداخت ها میتوان به وضعیت تجاری و مالی یک اقتصاد پی برد.

تراز پرداختها به عوامل متعددی بستگی دارد.



سعید نیک اختر

برچسب‌ها: balance of payments, Negative Balance Of Trade Or a Deficit, تحلیل بنیادی بازار بورس و ارز, تراز پرداخت های حساب جاری و سرمایه, فاندامنتال بازار های مالی
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed