تحلیل بنیادی در بازار جهانی ارزـ قسمت ششم


در مقاله قبلی با تورم آشنا شدید و دانستید که نرخ بهره یکی از ابزارهای کنترل نرخ تورم است. هرگاه تورم زیاد شود معمولا از ابزار افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم استفاده میشود. نرخ بهره بالا موجب تقویت تقاضا برای ارز محلی خواهد شد.

در این بخش به یکی دیگر از شاخص های مهم اقتصادی که تاثیر زیادی در اقتصاد کلان دارد میپردازیم.

اشتغال



نرخ اشتغال یک شاخص مهم و معنی دار اقتصادی در سطوح مختل جامعه به شمار میاید.

در یک جامعه سالم نرخ اشتغال بالا (بیکاری کم) داریدم. این شاخص به عنوان یک مولفه مهم در محاسبه دیگر شاخص های اقتصادی از جمله تولید ناخالص ملی و تولید ناخالص داخلی به کار گرفته میشود.

در ایالات متحده علاوه بر نرخ بیکاری ماهانه، نرخ تغییر شغلهای جدید ایجاد شده و امار دستمزد گیران بخش غیر کشاورزی هم بسیار با اهمیت است.

معمولا ارقام شغلهای جدید به وسیله نسبت اختلاف بین کل نیروی کار شاغل تقسیم بر کل نیروی کار بدست می آید.

در بازار ارز شاخصهای متداولی در نظر گرفته میشود.

  • نرخ بیکاری
  • آمار دستمزدگیران و شاغلان بخش غیر کشاورزی
  • میانگین درآمد هر ساعت نیروی کار
  • میانگین ساعات کار هفته

 

سرمایه گذاران و معامله گران همواره تغییرات آمار شاغلان و دستمزدگیران بخش غیرکشاورزی را که پیرو نرخ بیکاری است نادیده نمیگیرد.

این داده ها نشان می دهند که بر طبق آمارهای جدید کارفرمایان چه میزان شغل توانسته اند در طی دوره مشخص ایجاد نمایند.



برخی شاخص های مهم اشتغال که باید به دقت زیر نظر گرفته شوند.

این گزارش ها معمولا برای بازار بسیار مهم هستند

گزارش های اشتغال معمولا گویای دوره های کسب و کار اقتصادی است. از آنجایی که مردم اشتغلا به عنوان مهمترین شاخص، بهبود اقتصادی و بازگشت دوباره رونق را نشان می دهد. وقتی اقتصاد در رکود و کسادی است معمولا کار در اکثر امور کاهش می یابد. این گزارش ها معمولا توانایی لازم برای اعلام زمان چرخه های کسب و کار دارد و معمولا همه به آن توجه میکنند.

معمولا گزارش های بیمه بیکاری و درخواست های اولیه برای بیمه بیکاری به صورت هفتگی منتشر میشود و در اولین جمعه

هر ماه منتشر میشود که نگاهی فراگیر به اقتصاد آمریکا دارد.

این گزارش ها معمولا یا از بنگاه های اقتصادی نمونه گیری میشوند یا از خانوارها

در نهایت هردونمونه گیریها سطح اشتغال و وضعیت بخش کار را از زوایای مختلف می سنجد و در نهایت با ایجاد گزارش در هر ماه نمایی کلی از یک اقتصاد را نمایش میدهد.

معمولا در گزارش های اشتغال، صنعت بیشتر مورد توجه قرار مبگیرد چون اغلب چرخه های کسب و کار را رهبری می کند.

همچنین در این داده ها به ساعات کارکرد هفتگی، اضافه کار و میانگین عایدی (درآمد)هر ساعت نیروی کار به دقت از سوی معامله گران بازار به عنوان عامل بالقوه در تورم پیگیری میشود.

 

آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی(Non-Farm Payrools)

 

یکی از مهمترین داده های اشتغال، آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی است. این شاخص در واقع تعداد مشاغل ایجاد شده در صنایع غیر کشاورزی در طی یک ماه است. توسط وزارت کار آمریکا تهیه می شود و بر مبنای تعداد برگه های حقوقی است که پرداخت شده است.

تقریبا از ۵۰۰ نوع کسب و کار مختلف مثل تجارت ، خدمات ، ساخت و ساز ، مشاورین املاک،موسسات مالی و بیمه و…. می شود. این شاخص به شاخص محرک بازار معروف است و در نگاه بازار کامل ترین گزارش کاری است که منتشر می شود.

 

گزارش تغییر اشتغال(ADP Employment Change)

 

این گزارش حاکی از اشتغال در بخش خصوصی در سطح ملی است که شامل بخش کشاورزی نمی شود. این گزارش با در نظرگرفتن تقریبا ۲۴ میلیون کارمند در ۱۹ صنعت اصلی کشور های امریکای شمالی حاکی از حرکت و جابجایی در بازار کاری و کارمندان بین صنایع است.

 

تفاوت شاخص‌های NFP و ADP در محاسبه یا عدم محاسبه رشد اشتغال دولتی آمریکاست. در گزارش NFP مجموع موقعیت‌های شغلی ایجادشده در بخش خصوصی و دولتی محاسبه می‌شود، اما در ADP تنها رشد اشتغال بخش خصوصی در نظر گرفته می‌شود. بر همین اساس، انتظار می‌رود که واکنش بازار به شاخص ADP قابل‌توجه باشد. چون‌که این شاخص، تصویری از گزارش‌های روز جمعه را به نمایش خواهد گذاشت.

برچسب‌ها: آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی, تحلیل بنیادی بازار بورس و ارز, شاخص ADP, گزارش NFP, نرخ بیکاری
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed