آشنایی با تحلیل تکنیکال-قسمت اول


این نوع تحلیل در تلاش نیست تا ارزش ذاتی اوراق بهادار را بدست آورد بلکه سعی دارد از نمودارها و سایر ابزارها برای تشخیص الگوها استفاده کند و پیشنهاداتی برای آینده ارائه دهد. چه شما به تحلیل تکنیکال باور داشته باشید یا نداشته باشید، از آن استفاده کنید یا نکنید، تکنیک‌های سرمایه‌گذاری کمی وجود دارند که حداقل نیم‌نگاهی به تحلیل تکنیکال نداشته باشند..

تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های تحلیل بازارهای مالی (در کنار تحلیل بنیادی و تحلیل رفتاری) است.

معمولا افراد برای تحلیل سهام یک شرکت یا قیمت یک کالا به نمودار قیمتی آن مراجعه می‌کنند. تحلیل تکنیکال روشی است که همه‌ی اصول آن بر طبق قیمت آن سهام یا کالا می‌باشد و آنچه از رفتار قیمت برداشت می‌شود و کلیه ابزاری که با استفاده از آن روی قیمت بتوان حرکت‌های آینده سهامی یا قیمت کالایی را پیش‌بینی کرد را گویند.در واقع تحلیل تکنیکال روشی برای ارزیابی اوراق بهادار با استفاده از نمودارها و داده‌هایی مانند قیمت و حجم معاملات است. تحلیل تکنیکال دانشی تجربی است که به تدریج در طی دویست سال گذشته تکامل‌یافته است و افراد بسیاری در رشد و هدایت آن نقش داشته‌اند. اگرچه مشاهدات تجربی، روانشناسی و تحلیل رفتار طبیعی انسان‌ها در ساختار این علم نقش پیداکرده است، اما استدلال و منطق هم در بستر آن جریان دارد. در واقع تحلیل تکنیکال به نوعی کاربرد ریاضیات و مهندسی در نمودار قیمت زمان می باشد.

در این سری مقاله تحلیل تکنیکال سعی شده که از ابتدا تحلیل تکنیکال معرفی شده و سپس به مرور برخی روش های تحلیل تکنیکال و فلسفه آنها آموزش داده شود.

معمولا مبدا تحلیل تکنیکال به نظریه داو میرسد ولی برخی افراد مانند جوزف وگا نیز با بررسی روند بازارها در هلد پیش از داو اقدام میکردند. در آن سوی جهان در ژاپن هم نمودار های شمعی به معامله گران کمک میکرد تا روند ها را بررسی کنند اما همه چیز در تحلیل تکنیکال از نظریه داو شروع شد.

“چارلز داو روزنامه‌نگاری آمریکایی بود که در نوامبر ۱۸۵۱ در شهر استرلینک کانک تیکات  به دنیا آمد. در سن ۲۹ سالگی به شهر نیویورک رفت و بسترهای لازم برای ورود او به بازارهای سرمایه فراهم شد.  «چارلز داو» جایگاه بزرگی در تاریخ مسائل مالی از آن خود کرده است و او را بیشتر به عنوان یک روزنامه‌نگار و کارآفرین می‌شناسند. وی پایه‌گذار نشریه معروف «وال‌استریت ژورنال» است که همه نشریات دیگر براساس معیارهای آن ارزیابی می‌شود. همچنین «شاخص صنعتی داو جونز» نیز توسط وی ایجاد گردیده است.

نظریه های داو درباره تحلیل تکنیکال باعث پایه ریزی تحلیل تکنیکال در بازار مالی شد

این سه اصل او عبارتند از:

  • بازار همه‌چیز را منعکس می‌کند (همه‌چیز در قیمت لحاظ شده است)
  • قیمت‌ها براساس روندها حرکت می‌کنند ( تغییرات قیمت تصادفی نیست)
  • تاریخ تکرار می‌شود (واکنشی تکراری به محرک‌های مشابه در بازار نشان داده می‌شوند)

در تحلیل تکنیکال ما معمولا با دو گروه تحلیل گر مواجه هستیم:

تحلیل گرانی که قیمت را بر اساس اندیکاتور ها (مانند RSI,MACD,CCI,ADX,ICHIMOKUو…..) تحلیل  میکنند و معامله گرانی که بر اساس قیمت تحلیل خود را انجام میدهند.

پایه و اساس تمام تحلیل ها نمودار قیمت ـ زمان می باشد. این نمودار برای نمایش اطلاعات قیمت سهام به کار میرود و به وسیله نرم‌افزارها نمایش داده می‌شود.

نمودار های قیمت زمان معمولا سه نوع زیر هستند:

نمودار خطی



مانند نمودار بالا که شاخص دلار آمریکا را در تایم یک ساعته نمایش میدهد. این نمودار براساس تایم فریم یا چارچوب زمانی خود رسم میشود.

مثلا در تایم فریم یک ساعته هرکجا که قیمت در انتهای بازه زمانی معامله شد به یک نقطه تبدیل میشود و از رسم نقطه ها به هم نمودار خطی پدید می آید.

نمودار میله ای (بارچارت)



نمودار میله ای از ساختار زیر تشکیل شده است:



نمودار شمعی

این نوع نمودار ها در تحلیل تکنیکال رواج و استفاده زیادی دارد. نمودار شمعی دارای دو قسمت اصلی است، یکی بدنه و دیگری سایه‌های بالا و پایین. سایه پایین شمع نشانگر پایین‌ترین قیمتی است که سهم به آن رسیده و سایه بالا نیز بالاترین قیمتی که سهم به آن رسیده را نمایش می‌دهد.





در مقالات بعدی سعی میشود که با تحلیل تکنیکال و چگونگی انجام آن بیشتر آشنا شویم.


سعید نیک اختر

برچسب‌ها: انواع نمودار ها در بازار مالی, تحلیل تکنیکال بازار بورس و ارز, چارلز داو, شاخص دلار آمریکا
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed