چگونه جنگ تجاری بر اقتصاد آمریکا تاثیر میگذارد؟


دونالد ترامپ سلسله تعرفه هایی را برای کالاهایی از جمله فولاد ، آلومینیوم ، ماشین لباسشویی و پانل های خورشیدی وضع کرده است که باعث می شود سایر کشورها تعرفه های خود را تحمیل کرده و تنش ها را با متحدان دیرینه افزایش دهند. peter k schott پروفسور اقتصاد دانشکده مدیریت دانشگاه ییل ، که چگونگی واکنش شرکت ها و کارگران به جهانی سازی را بررسی می کند میخواهد اتمسفر فعلی را بررسی کند.

جنگ تجاری چیست؟آیا ما در یک جنگ تجاری قرار داریم؟

یک جنگ تجاری وقتی اتفاق می افتد که کشورها بطور پیاپی ورود کالاهایی خاص را به کشورشان سخت تر میکنند (مثلا تعرفه واردات را افزایش میدهد.) بزرگترین جنگ های تجاری دوره بین جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم بود. در سال 1930 ، ایالات متحده قانون تعرفه Smoot-Hawley را تصویب كرد و به طور قابل توجهی تعرفه واردات ایالات متحده در مورد کالاهای خارجی را افزایش داد.

با توجه به اینکه بسیاری از تعرفه ها اعلام شده اما هنوز فعال نشده اند یا به طور ناقص فعال نشده اند ، ما هنوز درگیر جنگ تجاری کامل نیستیم. اما در حال حاضر این تنور در حال داغ شدن است.

آیا تاکنون تعرفه ها و تهدیدات مربوط به تعرفه ها بر تجارت جهانی تأثیر گذاشته است؟
 

این را باید در نظر داشته باشید که عدم اطمینان در مورد افزایش تعرفه ها می تواند باعث کاهش فعالیت شود حتی اگر تعرفه ها تغییر نکنند. این مربوط به یک ادبیات بسیار بزرگ در مورد سرمایه گذاری تحت عدم اطمینان است. به عنوان مثال ، شرکتهایی که با هزینه های نامشخص روبرو هستند دارای یک ارزش گزینه ای برای انتظار و دیدن شرایط هستند، تأخیر در توسعه برنامه ریزی شده کارخانه. شواهد حکایتی مبنی بر وقوع این نوع واکنشها وجود دارد. 

کدام یک از تعرفه های پیشنهادی به احتمال زیاد بر اقتصاد تأثیر می گذارد؟
 

تعرفه واردات پیشنهادی ایالات متحده از فلز و آلومینیوم ممکن است طیف گسترده ای از شرکت ها و صنایع را تحت تأثیر قرار دهد ، با توجه به اینکه این کالاهای اساسی وارد تعداد زیادی کالای نهایی می شوند. این اثرات ممکن است با تعرفه های خارج از کشور بزرگ شود. به عنوان مثال ، همانطور که اخیراً در نیویورک تایمز گزارش شده است ، هارلی دیویدسون با قیمت ورودی بالاتری در ایالات متحده و تعرفه واردات بالاتر در اتحادیه اروپا روبرو است ، که نشان دهنده حدود یک پنجم فروش نهایی آن است. بنابراین در حال برنامه ریزی برای تغییر بخشی از تولید خود در خارج از کشور است تا بتواند با تعرفه های پایین تر به اتحادیه اروپا صادر کند. 

درآمد های اقتصاد آمریکا از تعرفه ها و جنگ تجاری چقدر بوده است؟

دريافتى تعرفه هاى خزانه دارى امريكا از كالاهاى وارداتى چين طى ماه #ژوئن به 63 ميليارد$ رسيد.اين مبلغ تقريبا برابر با كل صادرات سالانه امريكا به چين است.ادامه اين روند به راحتى ميتواند حجم بدهيهاى سهمگين دولت فدرال امريكا را كاهش دهد و نيازى به افزايش سقف بدهيها نباشد. البته این درآمد ها در عمل تنها از روند افزایش بدهی دولت ایالات متحده به علت کاهش مالیات ها جلوگیری کرده و هنوز دولت بدهی سنگینی به فدرال رزرو دارد.


 سعید نیک اختر

برچسب‌ها: peter k schott, اقتصاد آمریکا, تحلیل بنیادی بازار بورس و ارز, جنگ تجاری, دونالد ترامپ
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed