اشتغال و شاخص های مهم اقتصادی مرتبط با آن


نرخ اشتغال یک شاخص مهم و معنی دار اقتصادی در سطوح مختلف جامعه به شمار می اید و بوسیله آن سلامت اقتصاد کشور سنجیده می شود. اندیکاتورهای اشتغال به عنوان یک مولفه ها مهم در محاسبه دیگر شاخص های اقتصادی از جمله تولید ناخالص ملی و تولید ناخالص داخلی به کار گرفته می شوند.

در آمار های مربوط به اشتغال در کشور آمریکا تنها نرخ بیکاری ماهانه رایج نیست بلکه آمارهایی مانند نرخ تغییر شغلهای جدید ایجاد شده یا آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی NFP بسیار با اهمیت است. اگرچه داده های اشتغال و بیکاری اغلب مختلط و پیچیده هستند،اما به هرحال اطلاعات زیادی را در دسترس گروه های مختلف جامعه قرار می دهند.

در بازار جهانی ارز شاخص های متداولی شامل نرخ بیکاری، آمار دستمرد های بخش غیر کشاورزی، میانگین درآمد هر ساعت نیروی کار و میانگین ساعات کار هفته زیر نظر گرفته می شود؛اما سرمایه گذاران و معامله گران هیچگاه ریسک تغییر آمار شاغلان و دستمزد بگیران بخش غیر کشاورزی را که پیرو نرخ بیکاری است نادیده نمیگیرد.

این داده ها نشان می دهند که بر طبق آمارهای جدید کارفرمایان چه میزان شغل توانسته اند در طی دوره زمانی مشخص ایجاد نمایند.فهرستی از شاخص های رایج اشتغال و بیکاری شامل موارد زیر است:

  • اشتغال بخش غیر کشاورزی (NFP)
  • شغلهای ایجاد شده توسط کارفرمایان بخش صنعتی(manufacturing payrolls)
  • درخواستهای اولیه برای بیمه بیکاری(initial unemployment claims)
  • نرخ بیکاری (unemployment rate)
  • میانگین ساعات کار هفتگی(average workweek)
  • میانگین درآمد ساعتی کارکنان(average earning)
  • کل ساعات کارشاغلان (total hours of employment)
  • شاخص بها و ارزش اشتغال (employment cost index)

اهمیت گزارش اشتغالپیش از انتشار گزارش اشتغال بازار به سمت پیش بینی ارقام آن می رود. داده ها و گزارش اشتغال به صورت ماهیانه و به صورت همزمان و داده های مربوط به میزان متقاضیان مزایا و بیمه بیکاری هرهفته در دسترس همگان قرار می گیرد.

در اقتصاد آمریکا مهمترین گزارش های اشتغال که از مهمترین شاخص های کلان اقتصادی به حساب می آید،توسط وزارت کار ایالات متحده در اولین جمعه هر ماه منتشر می شود و در مجموع نگاهی فراگیر به اقتصاد آمریکا دارند.

از انجا که مردم بر روی بهبود وضع زندگی خود توجه دارند،اشتغال به عنوان مهمترین شاخص بهبود اقتصادی و بازگشت دوباره رونق را نشان می دهد. بطور کلی وقتی که اقتصاد در حالت کسادی و رکود قرار دارد کار در اکثر امور کاهش می یابد و تا زمانی که از لحاظ روانی اعتماد باز کار و سطوح کارفرمایی جلب شود باید زمانی را منتظر بود.

گزارش های اشتغال و داده های آن تاثیرات زیادی بر بازار های مالی بویژه بازار ارز جهانی (فارکس) دارد. این گزارش ها به نحو مطلوبی درجه سلامت اقتصاد را نشان میدهند و از دولت ها تا معامله گران کوچک آنهارا به عنوان محرکی در دوران رکود و کسادی در نظر میگیرند.


 سعید نیک اختر

برچسب‌ها: initial unemployment claims, manufacturing payrolls, اندیکاتور های کاربردی تحلیل بازار بورس و ارز, شتغال بخش غیر کشاورزی (NFP), نرخ اشتغال
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed