قانون سوم نیوتن در طبیعت و بازارهای مالی


سومین قانون حرکت نیوتون به این صورت بیان می‌شود که “هر عملی را عکس‌العملی است؛ مساوی آن و در جهت خلاف آن .. این قانون به قانون کنش و واکنش هم معروف می‌باشد.
یعنی که هرگاه جسمی به جسمی دیگر نیرو وارد کند جسم دوم نیز نیرویی به همان بزرگی ولی در خلاف جهت بر جسم اوّل وارد می‌کند.
باید توجّه داشت که این دو نیرو به دو جسم مختلف وارد می‌گردند و نباید آن‌ها را با هم برآیندگیری کرد. مثلاً هنگامی که شخصی بر دیوار نیرو وارد می‌کند دیوار نیز بر شخص نیرو وارد می‌کند اندازه این دو نیرو باهم برابر می‌باشد ولی نیروی اوّل به دیوار وارد می‌شود و نیروی دوم به شخص.


قانون سوم نیوتن در طبیعت


این قانون نشان دهنده یک تقارن خاصی در طبیعت است. به این صورت که نیروها همیشه به صورت جفت رخ می دهد.

نمونه ای از این قانون در طبیعت، هنگام راه رفتن رخ می دهد. در شکل فوق نیروهای عمل و عکس العمل به خوبی مشاهده می شوند که در واقع چیزی که موجب حرکت پاها به سمت جلو میشود وجود این نیروهای اکشن و ری اکشن است.
بر کسی پوشیده نیست که قوانین نیوتن، به ویژه قانون سوم که در این جا مورد بحث قرار گرفته کاربردها و تمثیل فراوان دارد که در صنایع مختلف از قبیل هوا فضا، خودرو، تجهیزات نظامی و … از آن استفاده می شود.
اما هدف اصلی مطرح نمودن قانون عمل و عکس العمل، بررسی و تاثیر این قانون در بازارهای مالی است که می خواهیم به آن بپردازیم.
در زمان نیوتن چیزی به اسم بازار سهام وجود نداشته، اما متدها و استراتژی های معامله در بازارهای مالی به حدی فراتر از مکان و زمان حرکت کرده است که حتی از قدیمی ترین و پایه ای ترین اصول و قوانین فیزیک و ریاضیات برای تحلیل و معامله در بازارهای مالی استفاده می شود.

قانون سوم نیوتن را در بازارهای مالی


 می توان به این شکل عنوان کرد که در بازارهای مالی به ازای هر خریدار یک فروشنده وجود دارد.این به معنای وجود دو نیروی خریدار و فروشنده در خلاف جهت یکدیگر است و می توان گفت آن چیزی که نقش مستقیمی در تعیین قیمت دارد نسبت عرضه و تقاضا است.
قیمت تمایل به نوسان در حدود میانگین ارزش را دارد، میانگین ارزش یک مفهوم داینامیک و پویا است برخلاف تصور برخی از معامله گران که آن را استاتیک در نظر می گیرند.
هنگامی که قیمت از میانگین فاصله میگیرد(اکشن) گرایش به بازگشت در جهت معکوس(ری اکشن) به سمت میانگین بالا می رود و گاهی پس از رسیدن به میانگین قیمتی ممکن است مسیر خود را در جهت دیگر ادامه دهد.این نوسان قیمتی است که در تایم فریم های مختلف بازار باعث ایجاد سقف ها و کف های قیمتی می شود.

در تحلیل تکنیکال به روش نیوتنی با رسم سنترلاین (center line) می توان واکنش های قیمت به خطوط عمل و عکس العمل را به خوبی مشاهد کرد.در نمودار قیمت شناسایی نیروهای عمل و عکس العمل گاها کار چندان آسانی نیست و نیاز به تمرین و مهارت در پرایس اکشن دارد.


علی احمدی

برچسب‌ها: center line, بازار مالی حرفه ای, تحلیل تکنیکال بازار بورس و ارز, قانون سوم نیوتن, قانون عمل عکس العمل, متد نیوتنی و اندروز
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed