آشنایی مختصر با معامله گری رفتاری


معامله گری رفتاری، مالی رفتاری، اقتصاد رفتاری، روانشناسی معاملات و… از مباحثی است که امروزه ذهن فعالین بازارهای مالی را به خود مشغول داشته و تحت عنوان سبکی در کنار سایر سبک های تحلیل بازارهای مالی مانند تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی برای خود دارای یک جایگاه منحصر به فرد شده است.
از آنجا که در مورد سایر موراد علم رفتارشناسی در اقتصاد و مالی، مقالات و کتب زیادی نگاشته شده است، در این مجال به معرفی معامله گری رفتاری می پردازیم.
در توضیح معامله گری رفتاری بد نیست که در ابتدا بازار مالی را به عنوان یک انسان یا یک موجود زنده فرض کنیم که احساساتی دارد و گاهی تحریک پذیر و حساس و گاهی سفت و خشن می شود. سوالی که در اینجا پیش می آید این است که آیا با علم روانشناسی می توان رفتار بازار را متوجه شد و به تناسب آن واکنش معقول نشان داد یا خیر؟ و آیا می توان استراتژی هایی را برای رفتارهای گوناگون بازار داشته باشیم یا خیر؟

پاسخ به این سوالات در مالی و اقتصاد رفتاری به وضوح قابل دریافت است ولیکن ما به دنبال شناخت معامله گری رفتاری هستیم که یک پله از سایر سطوح رفتاری پایین تر است و در واقع زیرساخت ورود به مباحث روانشناسی بازارهای مالی می باشد.
اگر از آن دسته از فعالین بازارهای مالی هستید که بدنبال بدست آوردن استراتژی معاملات افراد سرشناس بازار هستید و یا به دنبال سیستمی هستید که به شما بگوید در کجا بخرید و در کجا بفروشید، به طور قطع تاکنون با ماهیت معامله گری آشنا نشده اید.


معامله گری رفتاری در واقع دانستن اینکه «چه» ابزار مالی را در «کجا» خرید و فروش کنید، نمی باشد، درحالیکه به دنبال پاسخگویی به این مفهوم است که «چگونه» در یک زمان مشخص خرید و فروش انجام شود و چگونه «ریسک» معامله، مدیریت شود.
عقیده ای وجود دارد مبنی بر اینکه تنها افرادی در بازارهای مالی موفق می شوند که توانایی کنترل احساسات خود را داشته باشند، زیرا قبل از اقدام به کاری، خیلی خوب و جامع در مورد زوایای آن فکر می کنند و آنالیزهایی انجام می دهند تا بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.




در حوزه معامله گری رفتاری، فعال بازار مالی به این فکر می کند که آیا یک معامله گر یا تریدر است یا یک سرمایه گذار. معامله گری رفتاری، مالی رفتاری یا روانشناسی معامله نمی باشد. مالی رفتاری در رفتار سرمایه گذار و بازارهای مالی بدنبال یک رخداد معنی دار می گردد و روانشناسی معامله بدنبال ارزیابی افرادی است که به فعالیت معامله گری می پردازند. هر جفت این مباحث به عنوان یک شخص ثالث از بیرون نظاره گر رفتار ها می باشد، در حالیکه در معامله گری رفتاری این خود فرد است که به رفتار خود نگاه می کند تا متوجه شود چه اتفاقی برای او در حال رخدادن است، به عبارتی برای رفتارهای خود دنبال دلیل قانع کننده می گردد و دنبال پاسخ به سوالاتی در مورد شخصیت خود بر می آید. به عنوان مثال سوالاتی از خود می پرسد مانند: من کیستم؟ چه عادت هایی دارم؟ چه علایق و سلیقه هایی دارم؟ عوامل ایجاد انگیزه در من چه چیزهایی هستند؟و بسیاری سوال دیگر که به شخصیت خود فرد بر می گردد.هر چه فرد از خود سوالات بیشتری بپرسد و خود را بیشتر بشناسد، در کنترل خود به عنوان معامله گر بهتر می تواند ظاهر شود و در مسیر توسعه توانایی های خویش موثرتر قدم بر می دارد. معامله گری رفتاری یعنی شناخت خود همانطور که هستیم و به دنبال خود ایده آلی فرد نیست.
 

توسعه توانایی های معامله گری رفتاری


معامله گری رفتاری به فعالین بازار های مالی کمک می کند تا راه و روش معامله کردن که مختص خود شخص است را پیدا کند. زمانیکه فرد شروع به آموختن راه و رسم معامله کردن می کند با ایده ها و روش های معامله گری دیگران آشنا می شود و همان ها را دنبال می کند در حالیکه آن روش ها مختص به شخصیت همان فرد است و متناسب با شخصیت او نمی باشد و فرد نیازمند این است که روش معامله گری متناسب با شخصیت، فلسفه و دیدگاه خود به بازار را طراحی کند و دائماً در پی آنالیز و بهبود این روش باشد تا به یک روش بهینه جهت معامله گری درست دست پیدا کند تا بتواند سودآوری خود را بهبود ببخشد.
در پایان به این موضوع اشاره می کنیم که در دنیای امروز که روزانه دو و نیم اگزا بایت داده تولید می شود و هر ثانیه بر حجم اطلاعات در دسترس بشر افزوده می شود بنابراین شناخت رفتار خود از مهمترین موضوعاتی است که می تواند در یافتن جایگاه اصلی مان در بازار های مالی کمک کند و به عنوان چراغ راهی در این مسیر پر ریسک و نا مشخص کمک کننده باشد.


 پوریا رفیعی

مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed