پرایس اکشن رفتاری


از ابتدا اگر مجموعه تحلیل بازار بورس و ارز را دنبال کرده باشید با استفاده از بخش­های پیشین اکنون باید بدانید که چگونه قاب ساختاری را مشخص کنید و چگونه روند و نقاط چرخش را تشخیص دهید و چگونه ضعف و قدرت را در روند بیابید. در این بخش می­خواهیم 6 ویژگی جهت روند آینده را بیان کنیم.

این 6 ویژگی را آقای بگز ارائه نموده است و این مهم است که این ویژگی ها را بدانیم زیرا کمک می­کنند که تا جهت پراحتمال آینده روند و اینکه کجا می­خواهید معامله کنید را تشخیص دهید و بیابید.

قبل از اینکه به سراغ تشریح این اصل ها برویم اندکی در مورد اینکه این اصول از کجا آمده اند صحبت خواهیم کرد.

مبنا و اساس

1-بازار دارای لختی است(اینرسی دارد).

2-قیمت همواره به سمت خردترین و ضعیف ترین مقاومت حرکت می­کند.

دارای اینرسی بودن بازار بدین معنی است که قیمت هر آنچه که تا بحال می­کرده است همچنان ادامه خواهد داد مگر اینکه عاملی این رفتار را بر هم زند، به همین دلیل می­توان گفت بازارهای روند دار روند خود را حفظ می­کنند و بازار ساید نیز محدوده خود را حفظ می­کند تا اینکه عاملی این ثبات را بر هم زند.

مثلا: اگر روندی صعودی باشد روند صعودی است. 

اگر چه این جمله بسیار بدیهی به نظر می­رسد و حتی جانمایه طنز نیز دارد، اما بسیار جدی و به دور از هرگونه شوخی است.، می دانید چرا؟ برای اینکه شما به راحتی می­توانید در این دام ذهنی بیفتید که “بله درست است که روند صعودی است اما مدت زیادی صعودی بوده است و حالا زمانی است که باید قیمت بچرخد.”

از آنجا که بازار اینرسی دارد از اینرو تا زمانیکه عاملی مانعش نشود به حرکت خود ادامه می­دهد (شاید این سوال پیش بیاید که ما هم وقتی این عامل پیش بیاید وارد می­شویم!!! امیدوارم اما مسئله اینجاست که از قبل ما می دانیم که احتمال وجود مانعی در مسیر قیمت در قیمتی خاص فراوان است اما این بخشی از ماجراست، بخش دیگر دیدن نشانه تاثیر آن سطح بر قیمت است که در بخش­های آینده به آن پرداخته خواهد شد.

پس تا مختل شدن روند بپذیریم که :

روند صعودی است اگر و فقط اگر روند صعودی باشد. 

روند نزولی است اگر و فقط اگر روند نزولی باشد. 

بازار ساید و افقی است اگر و فقط اگر بازار ساید و افقی  باشد. 

مبنا ، بستر و ذهنیتی که هنگام ترید باید داشته باشیم

هنگامیکه قیمت در میان ساختار های قیمتی حرکت می­کند باید بپذیریم که هر آنچه را که تاکنون انجام می­داده است ادامه خواهد داد تا زمانیکه:

نقطه ناقض روند شکسته شود.

قیمت به ساختار حمایتی مقاومتی اصلی برسد.

البته این بدان معنی نیست که باید از ضعف و قدرت روند نیز غافل بود. باید در هر میله به قدرت و ضعف توجه کرد اما اگر روند صعودی است روند صعودی است و اگر روند نزولی است روند نزولی است و اگر رنج است در محدوده رنج خود در میان ساختار حمایت مقاومت عمل می­کند.

 

6 اصل اساسی روند آینده

لنس بگز در دو بخش 6 اصل روند آینده را تقسیم بندی کرده است.

هنگامی­که قیمت در میان قاب ساختاری است اصل 1 تا 4 و هنگامیکه قیمت در سواحل قاب ساختاری قرار دارد دو اصل 5 و 6 حاکم است.

اصل اول

انتظار بر این است که یک روند صعودی یا نزولی تا ساحل و مرز دیگر قاب ساختاری پیش رود مگر این که یک نقطه ناقض روند شکسته شود یا شاهد و مدرکی دال بر ضعف روند پیدا شود.

اصل دوم

هنگامیکه یک روند صعودی یا نزولی نشانه­ای دال بر ضعف از خود نشان دهد انتظار داریم که یک اصلاح پیچیده با احتمال بالا نسبت به بازگشت ساده از خود نشان دهد و این پابرجاست تا زمانیکه بازار قیمت زیر نقطه ناقض روند را بپذیرد و هم قدرت روند در جهت جدید را.

اصل سوم

اگر یک روند ساید با محدوده خودش را داشته باشیم انتظار می­رود که شرایط فعلیش را حفظ کند تا زمانیکه شواهدی دال بر قدرت گرفتن به سمت خروج از محدوده خویش را نشان دهد.

اصل چهارم

هنگامیکه یک روند ساید شواهدی مبنی بر قدرت گرفتن به سمت بازه رنج پیدا می­کند ما انتظار شکست این مرز را داریم ، پس از نزدیک به قیمت نگاه می­اندازیم و بدنبال شواهدی دال بر ضعف یا ضعف ریورسال در خروج از محدوده می­گردیم.

4-1: اگر علائم  ضعف بعد از شکست  و خروج ظاهر شد انتظار داریم که شکست مردود شده و قیمت به بازه ساید پیشین برگردد.

4-2: اگر شکست و خروج با پولبک ضعیف برای تست مجدد مرز محدوده ادامه یابد انتظار می­رود که پولبک مردود شده و قیمت در جهت شکست و خروج عمل کند و در محدوده جدید حرکت کند.

هنگامیکه قیمت در لبه هاو سواحل  قاب ساختاری قرار دارداصل­های 5 و 6 را خواهیم داشت که:

اصل پنجم

انتظار می­رود که قاب ساختاری قیمت را در محدوده خود وقتی که هیچ شاهدی دال بر قدرت قیمت در هنگام رسیدن به حمایت و مقاومت ساختاری ­مشاهده نشود نگه­دارد.

اصل ششم

اگر خلاف اصل پنجم محرز شود یعنی در هنگام رسیدن به سد حمایت و مقاومت ساختاری قدرتی مشاهده شود آنگاه انتظار بر اینست که شکست و خروج را داشته باشیم و بدنبال مشاهده رفتار قیمت بعد از شکست و خروج باشیم و دنبال سرنخی از جهت آینده قیمت باشیم( نکته ظریفی دارد و آن استفاده از 4 اصل اول است).

نتیجه گیری:

این 6 اصل بسیار مهم هستند و باید بدقت علیرغم ظاهر ساده و مفهوم واضحشان بصورت عمقی فهمید و بخاطر سپرد.

هنگامی­که قیمت در محدوده ساختاری است بر 4 اصل اول تمرکز کنید و هنگامیکه در سواحل قاب ساختاری است بر اصل 5 و 6 تمرکز کنید و کانون توجه قرار دهید.

در اصل همه این اصول یک اصل مهم  دارند و آن قدرت سویینگ هاست( در سایت TBBA.CO در این مورد مطالب گسترده ای وجود دارد.)

لطفا مطالب پشین پرایس اکشن رفتاری از این سری را در مطالب آموزشی سایت جستجو کرده و مطالعه کنید و همچنین در زیر مطالب نظرات و سوالات خود را قرار دهید.

اگر این نکات ساده ولی اساسی را به درستی درک کنید معاملات سودآور بیشتری خواهید داشت.


 فرزاد شیبانی

برچسب‌ها: استراتژی معاملاتی پرایس اکشن, تحلیل تکنیکال بازار بورس و ارز, خط میانی روند, معامله گری تکنیکال
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed