چند اصطلاح در بازار بورس

اصطلاح در بازار بورس

حتما برای شما عزیزان پیش اومده که در بازار بورس به بعضی اصطلاحاتی بر بخورید که براتون نا آشنا هست و دوست دارید بدونید اون اصطلاحات به چه معنا هستش در این مقاله سعی میشه با بعضی از این اصطلاحات و کلیات بازار بورس شما را آشنا کنیم:

بازار بورس بازاری است که در آن شما میتونید سهام شرکتهایی را که در بورس هستند خرید و فروش کنید. یعنی اگر سهم شرکتی رو خواستین بخرید و اگه سهم شرکتی رو ازش خسته شدید بفروشید!!

بازار بورس در طی روزهای کاری هفته (روزهای شنبه تا چهارشنبه ) بین ساعت 8:30 تا 12:30 آغاز به کار میکند. ساعت 8:30 تا 9 صبح دوره ای است که به اصطلاح به آن پیش گشایش گفته میشود. شما در این دوره نتها میتونید سفارش خود را برای سهم ها در سیستم قرار بدید و در ساعت 9 صبح بعد از تطبیق قیمت ها سفارش ها انجام خواهد شد.در صورتی که معاملات یک سهم مطابق همیشه باشد به اصطلاح گفته میشود که معاملات آن سهم، معاملات عادی می باشد.گاهی اوقات سازمان بورس معاملات سهام شرکتی را ممنوع اعلام میکند که در این صورت در جلوی وضعیت نماد مربوطه کلمه ممنوع ـ متوقف نوشته میشود.

اگر در بازار بورس فعالیت کرده باشید حتما کلمه حراج پیوسته به گوش شما خورده است. حراج پیوسته به این معنی است به محض تطبیق قیمت سفارش های وارد شده به سامانه معاملاتی، معامله انجام می شود.

در مقابل ما کلمه حراج نا پیوسته را هم داریم. حراج ناپیوسته ( Auction ) به این صورت هست که بر اساس آن پس از ورود سفارش ها به سامانه معاملات، معامله بر اساس قیمت نظری گشایش (TOP) انجام می شود.

در بازار بورس ایران سهم ها دامنه نوسان دارند. به این معنی که سهام شرکتها بیشتر از 5 درصد (چه مثبت چه منفی) در روز نمیتواند نوسان کند.

قیمت پایانی در بورس قیمتی است كه معامله سهم در ابتدای روز بعد، براساس آن قیمت آغاز می شود. توضیح اینكه لزوما همواره قیمت پایانی سهم، با  آخرین  قیمت سهم  برابر نیست. زیرا  قیمت سهام شركت‌ها، درصورتی می تواند حداكثر افزایش یا كاهش روزانه‌ای را كه براساس مقررات، برای آن در نظر گرفته شده است، تجربه كند كه حجم قابل توجهی از آن سهم در  طول  ساعت  معاملاتی  مورد  معامله  قرار گیرد. در اینجا مفهوم دیگری ظاهر میشود که به آن حجم مبنا گفته میشود.حجم مبنا حجمی است حداقل تعداد سهامی است که باید مورد معامله قراربگیرد تا سهم بتواند دامنه کامل افت یا رشد داشته باشد. حجم مبنا برای هر شرکت مقداری متفاوت است.


 



اگر شما سری به نمودارهای قیمتی سهام شرکت ها بزنید با کلمه تعدیل شده و تعدیل نشده موجه می شوید.

قیمت تعدیل شده سهم یک شرکت، قیمتی است که پس از اعمال اثر تغییرات سرمایه و یا تقسیم سود نقدی در قیمت پایانی محاسبه می شود.

در دو خط زیر هم معاملات عمده و معاملات عمده شرایطی هم تعریف شده است.

معامله عمده

معامله ای ست که تعداد سهام یا حق تقدم قابل معامله در آن در شرکت هایی که سهام پایه آن ها بیش از سه میلیارد عدد است، بزرگتر یا مساوی یک درصد سهام پایه و در شرکت هایی که سهام پایه آن ها کمتر یا مساوی سه میلیارد عدد است، بزرگتر یا مساوی ۵ درصد باشد.

 معاملات عمده شرایطی

معامله عمده ای است که تسویه وجوه آن با شرایط اعلامی در اطلاعیه عرضه عمده بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه انجام می شود.


 سعید نیک اختر

برچسب‌ها: تحلیل بنیادی بازار بورس و ارز, قیمت تعدیل شده, معاملات عمده شرایطی, موفقیت در بازار سهام, نماد های معاملاتی
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed