چرا در بازارهای مالی کال می شویم؟ یا به عبارت دیگر زیان های زیادی میبنیم


در یک نظر سنجی که به صورت مجازی انجام شده بود ، از فعالین بازار سوال شده بود:

دلایل زیان دیدن در بازارهای  مالی مثل بورس / فارکس و ….

چه چیزای های میتواند باشد؟؟

جواب های جالبی و مشترکی از دوستان دریافت شد که به این دلایل اشاره میکنم.

نداشتن دانش کافی

طمع زیاد داشتن

احساسی عمل کردن

پایبند نبودن به شرایط واقعی بازار

اماتور بودن در بازار

نداشتن صبر کافی

نداشتن حد زیان

و…….

علت کال شدن ساده است یعنی شما با توانی بیش از تحمل حساب خود وارد معامله شده اید لذا اگر حرکت بازار در خلاف پیش بینی شما پیش رود با چند کندل بالا و پایین شدن حساب شما صفر می شود فرایند کال شدن شاید ساده باشد و حتی در کمتر از چند دقیقه اتفاق بیفتد ولی درمان و بر طرف کردن آن نیاز به ماهها و حتی سالها تمرین دارد

پس تا اینجا متوجه شدیم علت کال مارجین شدن ما در بازار های مالی دلایل بالا نیست بلکه استفاده بیش از ظرفیت حسابمون هست. اینجا بحث دیگری مطرح میشود که به آن مدیریت سرمایه گفته میشود.

به این مثال توجه کنید:

اگر شما در بازار فارکس با اهرم 100 به معامله کردن بپردازید و 1000 دلار سرمایه داشته باشید و در یک معامله با یک لات وارد معالمله شوید در یک حرکت 80 تا 100 پیپی بازار کال مارجین خواهید شد. یا اگر حد ضرر داشته باشید که مثلا 20 پیپ باشد(که کمتر پیش میآید) حدود 20 درصد حساب شما در یک معالمه از دست خواهد رفت.

تمامی موارد بالا که دوستان اشاره کردن در بحث پوزیشن هست و برخی این ادعا رو دارن که میشه با یک مدیریت ریسک خوب بدون هیچ دانشی در بازار بالانس خود را حفظ کنیم (البته در این موضوع کمی اغراق شده است.)

بطور کلی اگر دانش ما زیاد هم باشد و ما در تحلیل های تکنیکال یا فاندامنتال هم استاد باشیم در حالت خوب بین 30 تا 40 درصد احتمال دارد که بازار آنطور که ما میخواهیم نباشد. ما باید برای این مواقع برنامه ای داشته باشیم.

در ابتدا کلا این تصور را از ذهن خود پاک کنید که ” یا خیلی پول بدست می آورم، یا این پولم را نیز از دست میدهم”. این فکر دقیقا یعنی به چشم قمار به معاملات خود نگاه میکنم.

 پس اولین گام دوری از این ذهنیت هست که “باید خیلی سریع و با هر بهایی در این مارکت ثروتمند شد”.

 یک بازرگان و یک سرمایه گذار چیره دست هرگز سرمایه خود را در معرض ریسکهای خانه مان سوز قرار نمیدهد.

و اما در مورد مدیریت سرمایه ذکر این نکات بنظر من اهمیت زیادی دارد:

  1. در یک معامله نباید بیشتر از 1 تا 2 درصد حساب معاملاتی من از بین برود. این جمله یعنی اگر شما ده هزار دلار دارید و میخواهید وارد یک معامله شوید نباید بیشتر از 200 دلار را در آن معامله از دست بدهید. چون اگر این عدد مثلا 2000 دلار بود و شما 2 تا 3 بار اشتباه کنید حدود 60 درصد سرمایه خود را از دست داده اید. ولی اگر این مدیریت ریسک را داشته باشید حدود 90 بار فرصت دارید تا معامله کنید.
  2. در هر معامله بهتر است نسبت سود به ضرر بیشتر از 2 باشد. اگر این نوع مدیریت سرمایه را داشته باشید به مرور زمان و در گذر زمان میتوانید بالانس حساب خود را مثبت کنید .

حال بیایید فرض کنیم که ما 20 بار پشت سرهم حد ضررمان فعال شده است. در این حالت هم ما تنها حدود 17.38 درصد سرمایه خود را از دست داده اید.

در پایان باید از دوست خوب و عزیزمون جناب مجید تقویان فر که در این مقاله نتایج نظر سنجی و نظر خودشون را با ما در میان گذاشتن تشکر کنیم.


 سعید نیک اختر

برچسب‌ها: بازار جهانی, بازار فارکس, بورس اوراق بهادار, تحلیل تکنیکال بازار بورس و ارز, معامله گری با چنگال اندورز
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed