اشتباهات رایج معامله گران


در این نوشته به بررسی 10 اشتباه رایج معامله گران در بازار مالی میپردازیم که میتوان گفت تقریبا همگی معامله گران آن را تجربه کرده اند یا اکنون نیز با آن دست و پنجه نرم میکنند.


1)نداشتن پلان معاملاتی
اولین نیاز هر معامله گر یک برنامه و پلان معاملاتی میباشد تا طبق آن بتوان عمل نمود و درگیری احساسی و تنش هارا به حداقل رساند(اینکه از قبل بدانیم میخواهیم چه کنیم باعث میشود با خیال راحتتر پیش برویم)


2)ریسک بیش از اندازه
یکی دیگر از مشکلات رایج ریسک بیش از حد ظرفیت میباشد(این حد ظرفیت میتواند هم بر اساس بالانس حساب و هم بر اساس ظرفیت روحی فرد تعیین شود،به فرض ممکن اس 100 دلار ضرر برای یک حساب معاملاتی مقدار مناسبی باشد ولی از نظر روحی به فرد آسیب برساند)


3)گرفتار احساسات شدن
بدون شک همگی معامله گران حتی معامله گران حرفه ای با سابقه نیز همچنان درگیر این موضوع هستند، انسان احساسات گوناگونی دارد و در بازار مالی احساس ترس،طمع،غرور،سرخوردگی و …. احساساتی است که بیش از بقیه موارد و مشاغل با آن درگیر خواهیم بود.


4)بیش از اندازه معامله کردن(over trade)
بعضی اوقات تصور میشود هرچه بیشتر ترید انجام دهیم بهتر است و بیشتر و بهتر کار کردیم، اما در دنیای بازار مالی اصلا اینچنین نیست!!!
بهتر است فقط در موقعیت های با کیفیت مناسب(طبق استراتژی هر فرد بعضی موقعیت ها کیفیت بهتری دارند) معامله شود تا بدین ترتیب انرژی خود را نیز ذخیره نماییم.
 در معامله گری کیفیت مهمتر از کمیت است.


5)نداشتن صبر
از مهمترین مشکلات معامله گری نداشتن صبر و تحمل میباشد. یادمان باشد نهال یکروزه درخت نمیشود!  اگر صبر کنیم شاید هر موقعیت معامله فرصت بهتری برای ورود به ما بدهد و همینطور اگر صبر کنیم بتوانیم سود مورد نظر را از بازار دریافت نماییم.


6)گرفتن سود بسیار زودتر از پلان معاملاتی
این مورد در اثر نداشتن صبر و همینطور ترس ضرر های قبلی به سراغ معامله گر میاید و میتواند بسیار مخرب باشد.


7)اجازه رشد به ضررها
این مورد هم در صورتی به سراغ معامله گر میاید که طبق پلن معاملاتی رفتار نکند و نتواند ضرر را قبول کند!!!


8)استراتژی معاملاتی بسیار پیچیده!
زیبایی در سادگی است! این جمله به ظاهر ساده برای ساخت یک استراتژی معاملاتی بسیار ضروری است.
هر فردی سادگی را بهتر درک میکند و بهتر میتوان نقشه ساده را اجرا کرد
هرچه تجربه بیشتر شود در هرکاری به سادگی نزدیکتر میشویم.


9)پایبند نبودن به پلان معاملاتی
باید به پلان معاملاتی اعتماد داشته باشیم اما بعضا ضرر های زیاد و موارد مختلف (علاقه نداشتن به استراتژی) ممکن است باعث شود پلان را به کلی فراموش نماییم و بدون در نظر گرفتن اصل اول وارد این میدان نبرد شویم که قطعا عاقبت خوبی نخواهد داشت!


10)نداشتن ژورنال معاملاتی
تقریبا همگی بزرگان بازار مالی این نکته را ضروری دانستند که هر معامله گر معاملات خود را ثبت نماید تا بتواند با مرور آنها اشتباهات قبلی را اصلاح و به بهترین شکل از بازار بیاموزد.

شما چه راهکار هایی برای جلوگیری از این موارد دارید؟؟


 کامران جعفرقلی

مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed