تحلیل بنیادی در بازار جهانی ارزـ قسمت دوم


در ادامه مقاله قبل ابتدا در مورد تولید ناخالص داخلی مطالبی را با شما در میان میگذاریم.

در ابتدا شاید دو تعریف از دو شاخصه مهم داریم:

تولید ناخالص ملی (Gross National Product (GNP))

این شاخص میزان ارزش کالاها و خدمات تولید شده در اقتصاد را که توسط شهروندان آن کشور طی یک دوره زمانی تولید میشود را بیان میکند.

اما شاخص بسیار مهمی وجود دارد که بیشتر از این شاخص مورد توجه قرار میگیرد و آن شاخص تولید ناخالص داخلی (Gross Domestic Product (GDP)) می باشد.

GPD در واقع در برگیرنده کالا ها و خدمات تولید شده در یک کشور است که اعم از این است که توسط افراد داخلی یا خارجی تولید شده باشد..



مولفه هایی مانند مخارج مصرفی،مخارح سرمایه گذاری،مخارج دولتی و خالص تجاری، از مولفه های بسیار مهم GDP هستند.

تولید ناخالص داخلی بر خلاف دیگر داده های اقتصادی که ماهانه منتشر میشوند، بصورت فصلی منتشر میشود. انتشار داده های دیگر در کنار تولید ناخالص داخلی برای تعدیل این آمارها براساس تورم بسیار مهم است. در واقع ضریب تعدیل کننده تولید ناخالص ملی، تورم را در محاسباتش دخالت میدهد و نرخ های واقعی را نمایان میسازد.

گزارش تولید ناخالص داخلی در سه دوره منتشر میشود.

1- دوره advanced

این اولین پیش بینی در مورد تولید ناخالص داخلی است.

2- دوره preliminary

این گزارش یک ماه پیش از گزارش advanced می آید و اولین تجدید نظر در تولید ناخالص داخلی به حساب می آید.

3- دوره پایانی

معمولا گزارش دوم و سوم در هر فصل به منزله تجدید نظر تولید ناخالص داخلی هر فصل است و تاثیر قابل توجهی بر بازار دارند.

حال شاید بپرسید که این گزارش از چه نظر برای بازار اهمیت دارد؟ این گزارش از این نظر که وضعیت رکود یا رونق اقتصادی به وسیله این شاخص سنجیده میشود و همچنین این شاخص کلیدی برای اندازه گیری میزان تورم است و به وسیله آن میزان واردات کشور و یا مصارف شخصی اندازه گیری میشود.


جدول تولید ناخالص داخلی کشور ها


چند نکته برای تحلیل داده های تولید ناخالص داخلی

همانطور که گفته شد تغییرات فصلی تولید ناخالص داخلی نرخ رشد کل اقتصاد را بازگو میکند و این اعداد هر فصل میتوانند بکلی تغییر کنند.

حرکات هر کدام از داده های اقتصادی میتوانند بر تولید ناخالص داخلی نوساناتی ایجاد کنند. مثلا افزایش موجودی کالا در انبار ها میتواند به روند رو به رشد تولید کمک کند اما اگر این افزایش به عنوان کالای فروش نرفته در نظر آوریم میتواند بجای نقطه قوت به نقطه ضعف تبدیل شود.

روندهای بازار به تغیرات فصلی هر دو نوع تولید ناخالص داخلی توجه نشان میدهد اما معامله گران معمولا تمرکز کمتری بر روی تغییرات سالانه دارند البته این یک اصل کلی نیست و میتواند با توجه به شرایط تغییر کند.

اما نکته مهمی که اینجا وجود دارد این است که بازار میتواند بعد از انتشار داده داده های تولید ناخالص ملی حرکت کوچکی انجام دهد چرا که بازار به انتشار داده های اقتصادی ماهانه نظیر مصارف شخصی (یکی از مهمترین مقوله های اقتصاد است و میگویند حدود دو سوم تولید ناخالص داخلی هر کشور ناشی از این مورد است)،کالاهای با دوام،مخارح ساخت و ساز،تجارت بین المللی و موجودی کالا پیش از گزارش تولید ناخالص داخلی واکنش نشان داده است.


سعید نیک اختر

برچسب‌ها: Gross Domestic Product, Gross National Product, تحلیل بنیادی بازار بورس و ارز, تورم و افزایش نرخ, فاندانتال بازار
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed