عرضه اولیه سهام در بورس


این اصطلاح ترجمه شده عبارت Initial Public Offering  می باشد .معنی این عبارت ,عرضه عمومی اولیه است که در بورس اصطلاحا به آن عرضه اولیه گفته می شود.هنگامی که سهام شرکتی برای اولین بار در بورس عرضه می شود,به روز اول عرضه سهام عرضه اولیه گفته می شود.در این هنگام درصد مشخصی از کل سهام شرکت برای نخستین بار از طریق بورس اوراق بهادار توسط سرمایه گذاران خریداری می شود. تجربه نشان داده که بیش از90%از عرضه اولیه هایی که در بورس انجام شده,سود آور بوده اند.به همین دلیل برای فعالان بازار سرمایه همیشه جذابیت  داشته است. عرضه اولیه یک شرکت در بورس به این معنی نیست که آن شرکت ,شرکت تازه ایست ,بلکه به این معنی است که به تازگی اجازه خرید وفروش سهام آن در بورس صادر شده است.خیلی از این شرکتها ممکن است یک شرکت دولتی باشند که سالهای زیادی سابقه داشته اند . این نوع سهام شرایطش نسبت به خرید وفروش عادی سهام کمی متفاوت است اما بعد از آن دیگر تفاوتی با بقیه سهام موجود در بورس ندارد.حال سوال اینجاست که وقتی سهام یه شرکت برای بار اول در بورس عرضه می شود ما چگونه می توانیم آن را بخریم ؟

2 روش وجود دارد:1- خرید آفلاین 2-خرید آنلاین یا روش بوک بیلدینگ

1- خرید آفلاین :

در این روش شما باید توافق نامه ارسال سفارش عرضه اولیه در کارگزاری که کد بورسی خود را از آنجا تهیه کرده اید راامضا کنید  به عنوان مثال در کارگزاری مفید بعد از ورود به سامانه ایزی تریدر وآنلاین پلاس از شما پرسیده       می شود که آیا موافق هستید یا نه . اگر پذیرفتید شما باید قبل از ساعت ثبت سفارش حساب خود را نزد کارگزاری شارژ کنید تا کارگزاری برای شما ثبت سفارش اتوماتیک انجام دهد

2-خرید آنلاین:

روش انلاین روشی است که جدیدا به بازار اضافه شده است. در این روش مشتریان و معامله گران میتوانند با گذاشتن سفارش آنلاین سهام عرضه اولیه خود را تهیه کنند. در خرید عرضه اولیه به صورت آنلاین سرمایه گذار باید در زمان تعیین شده توسط بورس اقدام به خرید سهام کند که شرح آن به صورت کامل آورده شده است. 
برای خرید عرضه اولیه سرمایه گذار باید درخواست قیمت و حجم را وارد سامانه معاملاتی کند. در خصوص قیمت و حجم باید گفت که سرمایه گذار نمی تواند درخواست خود را به هر قیمت و حجمی وارد سامانه کند بلکه باید درخواست حجم و قیمت خود را طبق اطلاعات منتشر شده در آگهی عرضه اولیه وارد سامانه کند.

روش های متداول عرضه اویله عبارتند از: 

روش حراج (Auction): 

در روش حراج می­‌توان عرضه عمومی به روش مزایده اینترنتی را مثال زد که در آن ابتدا یک قیمت بالا به عنوان مزایده اعلام می­‌شود و معمولا قیمت تا حدی پایین می­آید (ممکن است پایین نیاید) که سرمایه‌گذار به خرید در تعداد معین تمایل پیدا کرده باشد که این روش به صورت اینترنتی برگزار می­‌شود.

روش بوک بیلدینگ: 

در این روش متعهد خرید وجود دارد و در صورتی که حجم سفارشات به میزان عرضه نباشد، معمولا متعد خرید براساس شرایط، باقیمانده سهام را خریداری می‌کند. در این روش قیمت ثابتی برای عرضه اولیه تعیین نمی شود و فقط بازه قیمتی عنوان می شود ویک کف قیمت که افراد میتوانند تا 10% بالاتر از این قیمت را نیز بزای سفارش قرار دهند

عرضه عمومی به روش قیمت ثابت:

در این روش همان ابتدا شرکت تامین سرمایه با هماهنگی ناشر قیمت عرضه را مشخص می­‌کند. این قیمت در پیش‌نویس امیدنامه ذکر و بین دو هفته تا دو ماه قبل از تاریخ عرضه اعلام می­‌شود که بعد از سرمایه گذاران با همان قیمت مشخص و ثابت، درخواست سفارش خود را اعلام می­کنند. این روش یکی از روش های قدیمی عرضه به حساب می­آید به نحوی که قبل از روی کار آمدن روش ثبت دفتری، اغلب کشورها از آن استفاده می­کردند و همچنان نیز در بسیاری از کشورها به صورت ترکیبی از روش‌های دیگر مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

چگونگی اطلاع از عرضه اولیه سهام شرکت ها:

معمولا 48 ساعت قبل از عرضه، آگهی مربوط به عرضه اولیه شرکت باید اعلام گردد. این آگهی بسته به این که شرکت در کدام بازار عرضه میشود توسط سازمان بورس و یا فرابورس اعلام میگردد.

در ذیل نمونه آگهی آورده شده است:



در اطلاعیه های بالا اطلاعات مربوط به این که هر کد چه حجم و قیمتی را میتواند سفارش بگذارد میبینید ولی ذکر این نکته مهم است که مقدار (حجم) تخصیصی به هر کد بر اساس تقاضا می باشد . مثلا در سهم شستا در آگهی نوشته شده که هر سهم میتواند تا 10 هزار سهم را سفارش بگذارد درحالی که در نهایت به هر سهم در حدود 3600 سهم رسید.


نویسنده: مریم اقدمی

برچسب‌ها: Initial Public Offering, ipo, تحلیل بازار بورس و ارز, تحلیل تکنیکال, عرضه اولیه سهام در بورس
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed