سوالات مهم برای علاقه مندان بازار مالی


در این نوشته میخواهم سوالاتی را مطرح نمایم که پاسخ آنها میتواند کمک زیادی به ما در شناخت بهتر خود و همینطور بازار نماید:

۱)آیا از محیطی که مشغول آنالیز آن هستیم آگاهی داریم؟؟؟

برای مثال اگر معامله گر بازار بورس هستیم با روانشناسی معامله گران این بازار آشنایی داریم؟ میدانیم در چه زمان هایی میتوان تحلیل های بهتری از بازار داشت؟ آیا یک پترن خاص در این محیط جوابگو میباشد؟  آیا نزدیک عید زمان بهتری برای فعالیت است یا اواخر شهریور؟
پاسخ به این موارد مستلزم شناخت محیط بازار بورس میباشد همین موارد برای بازار فارکس نیز صادق است.


۲)آیا شیوه آنالیز ما مناسب محیط میباشد؟؟

برای مثال پرایس اکشن سبک لنس در بازار بورس ایران جواب میدهد؟ یا الیوت سبک ماینر که مناسب بازار های دو طرفه است در بورس ایران پاسخگوی نیاز معامله گر میباشد؟؟ آیا در بازار یورو دلار قیمت ۸۰ درصد مواقع به سمت آخرین خط میانی حرکت میکند و به آن میرسد؟  پاسخ صحیح به این مورد مستلزم یاد داشت برداری و گزارش نویسی مستمر بعد از معاملات میباشد و طبیعی است اگر پاسخ این موارد را ندانیم نخواهیم‌ توانست به موفقیتی دست یابیم


۳)آیا این روش برای ما جواب میدهد؟(از نظر روحی و سطح هوش مناسب ماست؟؟


جواب این سوال را فقط وقتی میتوانیم بدهیم که مدتی با آن روش کار کنیم  و در عمل ببینیم که آیا برایمان مناسب است(یا ما برای آن مناسب هستیم) یا خیر


۴)هدف ما از فعالیت در بازار چیست؟ 


آیا هدف کسب سود مستمر است یا سرگرمی ؟ یا نمایش؟
تعداد زیادی از دوستان فقط به قصد سرگرمی یا گذراندن وقت یا جالبتر از آن خودنمایی وارد بازار های مالی میشوند که این موارد قطعا تلف کردن وقت میباشد.
شاید منطقی ترین هدف تلاش برای تبدیل شدن به معامله گری با سود مستمر است.

۵)آیا قبل از اینکه سرمایه خود را وارد بازار نماییم در مورد آن بازار و استراتژی خود تحقیق کرده ایم؟؟؟


طبیعی است اگر قبل از فعالیت آموزش صحیح نبینیم و همینطور در مورد سیستم خود تحقیق و بررسی نکرده باشیم  کار بسیار سختی در پیش خواهیم داشت (تحقیق هم انجام دهیم کار سختی در پیش خواهیم داشت)
عاقلانه است که با تحقیق و بررسی و آگاهی وارد شویم‌و بعد بگذاریم کسب تجربه علم‌ ما  را تبدیل به هنر نماید. 

۶)آیا ما سرمایه لازم برای فعالیت در بازار مالی را داریم؟؟

اگر سرمایه اضافه برای ریسک در این میدان نداشته باشیم بهتر است به آن فکر هم نکنیم( آت سرمایه ای که قصد ورود به بازار را داریم باید قسمتی از پس انداز باشد نه سرمایه ی زندگی و پول ترسو!!)

7)اگر در معامله خود ضرر کنیم، نقشه جایگزینی برای آن دارید؟


اگر معامله ما با ضرر تمام شود برنامه مناسبی برای محافظت از باقی سرمایه داریم؟ یا میخواهیم باقی مانده سرمایه خود را به شیوه قمارگونه در معرض خطر قرار دهیم؟؟

توصیه میشود به همه سوالات فکر کنید و سعی کنید پاسخی مناسب برای آنها داشته باشید.


 کامران جعفرقلی

برچسب‌ها: استراتژی معاملاتی پرایس اکشن, بازار مالی حرفه ای, تاثیر احساسات در تصمیم گیری سرمایه گذاران, تحلیل تکنیکال بازار بورس و ارز
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed