بررسی نماد ایران خودرو و اخبار پیرامون سهم آن


نماد ایران خودرو در این روزهای سبز بازار به علت مجمع عمومی فوق العاده جهت تصمیم گیری در باره افزایش سرمایه این شرکت بسته است. مجمع عمومی فوق‌العاده ایران‌خودرو روز سه شنبه 27 اسفند 99  با حضور حدود ۶۴درصد از صاحبان سهام در محل شرکت ساپکو برگزار شد.
در این مجمع، سهامداران حاضر به افزایش سرمایه نزدیک به ۲هزار درصدی ایران‌خودرو رای دادند، به این ترتیب سرمایه ثبت شده این شرکت از رقم ۱۵،۳۰۰،۰۰۰میلیون ریال به رقم ۳۰۱،۶۵۶،۰۶۸میلیون ریال افزایش یافت .انجام این افزایش سرمایه یکی از برنامه‌های اصلاحی مدیریت ارشد ایران‌خودرو بود که امروز اکثریت سهامداران بر روی آن مهر تایید زدند.
با این افزایش سرمایه، ایران‌خودرو به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی فعال در ایران به لحاظ سرمایه ثبت شده تبدیل شد. به باور کارشناسان این افزایش سرمایه می‌تواند مسیر رشد و بالندگی گروه صنعتی ایران‌خودرو را در سال‌های آینده هموارتر سازد.با عنايت به اينکه بخشي از مبلغ افزايش سرمايه از محل مازاد تجديد ارزيابي دارائي‌هاي استهلاک‌پذير (طبقات ساختمان و ماشين‌آلات) مي‌باشد، در صورت انجام افزايش سرمايه از محل مزبور، هزينه استهلاک طبقات ساختمان و ماشين‌آلات طي سال‌هاي مالي 1399، 1400 و 1401 برابر مبلغ 511ر014ر5 ميليون ريال (25 ساله-روش خط مستقيم) خواهد شد. بنابراين مابه‌التفاوت هزينه استهلاک طبقات ساختمان و ماشين‌آلات در حالت انجام افزايش سرمايه نسبت به حالت عدم انجام افزايش سرمايه در سال‌هاي يادشده به ترتيب مبلغ 543ر645ر4، 176ر695ر4 و 078ر702ر4 ميليون ريال افزايش مي‌يابد. در اين خصوص توجه سهامداران و سرمايه‌گذاران را به تأثيرات افزايش سرمايه بر هزينه استهلاک سال‌هاي آتي شرکت (افشاء شده در گزارش توجيهي افزايش سرمايه مورد تأييد بازرس قانوني) جلب مي نمايد. سهامداران ایران‌خودرو بعد از تصویب افزایش سرمایه در مجمع، حالا منتظر هستند تا با ثبت و سپرده شدن سرمایه جدید سهام، نماد خودرو هر چه زودتر به روزهای داغ بورس در این روز ها برسد.

قیمت تئوریک سهم ایران‌خودرو در روز بازگشائی با توجه به اعمال افزایش سرمایه 1872 درصد، 587 ریال خواهد بود. در ادامه نمودار سهم خودرو پیش از بسته شدن آمده است.

حال نگاهی به فروش ایران خودرو در سال 98 و مقایسه آن با سال 97 میپردازیم:

خودرو در اسفند ۲۰۵۳۴ میلیارد ریال فروش داشته و با وجود کرونا عدد بدی نبوده است هر چند از بهمن کمتر است.
 در بهمن 24337 میلیارد ریال  فروش داشت کمی از دی کمتر است با  حدود  42 هزار دستگاه  فروش  مواجه شده و دومین ماه متوالی افت در فروش است   …
خودرو در  دی با  فروش 29037 کمی در مقدار فرو‌ش و مبلغ فروش عقب نشینی کرد با حدود  46 هزار دستگاه  فروش مواجه  بوده  است.

حال باید منتظر بود و دید آیا در روز بازگشایی نماد این شرکت مورد استقبال معامله گران قرار میگیرد یا خیر؟


سعید نیک اختر

برچسب‌ها: بازار رقابتی, تحلیل اقتصادی نماد ایران خودرو, تحلیل بازار بورس و ارز, سهامداری, شرکت سابکو
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed