5 نکته ضروری برای سرمایه گذاری در بازار سهام


خرید سهام سخت نیست.نکته چالش برانگیز این است که شرکتهایی را انتخاب کنید که به طور مداوم بازار سهام را شکست دهند.این چیزی است که اکثر مردم نمیتوانند انجام دهند، به همین دلیل است که بیشتر سرمایه گذاران در جستجوی راهنمای برای خرید سهام هستند. استراتژی های زیر قوانین و استراتژی های محکمی برای سرمایه گذاری در بازار سهام ارائه می دهند. (البته در صورتی که اصول اولیه را بلد باشید.). اولین نکته مهم برای شروع کار شما در بازار سهام این است که بیشتر از 10٪ ازپرتفوی خود را در سهم هایی که شخصا انتخاب میکنید قرارندهید. بقیه پرتفوی شما باید در ترکیب متنوعی از صندوق های سرمایه گذاری کم ریسک باشند. نکته دیگر اینکه پولی که شما در طی پنج سال آینده نیاز دارید نباید در بازار سهام به طور کامل سرمایه گذاری شود.

حالا به سراغ 5 نکته ای که بهتر است هنگام خرید سهام رعایت کنید میرسیم:

1- احساسات خودتون رو در موقع ورود به بازار چک کنید

2- شرکت ها را بردارید نه سهم ها را

3- برای مواقع ترسناک بازار برنامه داشته باشید.

4- موقعیت های خرید سهام خودتون رو بتدریج برنامه ریزی کنید.

5- از فعالیت های اضافه در ترید خود دوری کنید


1- احساسات خودتون رو در موقع ورود به بازار چک کنید

“موفقیت در سرمایه گذاری با IQ ارتباطی ندارد … آنچه که شما نیاز دارید، خونگرمی است برای کنترل خواسته هایی است که دیگران را در سرمایه گذاری دچار مشکل میکند”. این خرد وارن بافت، رئیس Berkshire Hathaway وسرمایه گذار مورد علاقه نقش عامه سرمایه گذاران است. بافت به سرمایه گذاران تاکید میکند که به سرشان اجازه دهند که تصمیمات سرمایه گذاری بگیرند نه شکمشان!!. (منظور این است که از روی احساسات برای معاملات خود تصمیم نگیرید).در واقع،  فعالیت معاملاتی بیش از حد که توسط احساسات ایجاد شده است، یکی از رایج ترین روش های سرمایه گذاران است که به بازده پرتفوی خود آسیب می رسانند.

2- شرکت ها را بردارید نه سهم ها را

به یاد داشته باشید: خرید یک سهم از سهام یک شرکت باعث می شود که شما مالک بخشی از آن کسب و کار باشید.شما به عنوان شریک بالقوه یک کسب و کار به حجم زیادی اطلاعات زیادی نیاز دارید. شما باید بدانید که این شرکت چه کاری می کند، جایگاهش در  صنعت کلی، رقبا کجاست و  چشم انداز شرکت در دراز مدت چگونه است و این که آیا چیزی را برای بقیه سهمهایی که در پرتفوی خود دارید به ارمغان می آورد یا خیر؟

3- برای مواقع ترسناک بازار برنامه داشته باشید.

همه سرمایه گذاران گاهی وسوسه می شوند که وضعیت ارتباط خود را با سهام خود تغییر دهند. اما تصمیم گیری ناشی از گرما در لحظه ممکن است منجر به یک اشتباه کلاسیک سرمایه گذاری شود: خرید درقله و فروش در دره. این را برای خود بنویسید که چه چیزی باعث می شود که هر سهامی در سبد شما ارزشمند باشد. مثلا:

چرا من این سهم را خریدم؟این که چرا این شرکتی که سهام آنرا خریدید برایتان جذاب بوده و چه فرصتی برای آینده این شرکت متصور بودید و آنرا برای خود فرصت دیدید. خطاهای بالقوه ای را که چه  تغییراتی در بازی میتواند  نشانه هایی از شکست موقت باشد را لیست کنید.

چه چیزی باعث میشود من این سهم را بفروشم؟ گاهی دلایل خوبی برای جداشدن از یک رابطه وجود دارد. در ژورنال خوب بنویسید که چه اتفاقاتی موجب میشود که شما به فروش سهام خود اقدام کنید.

4- موقعیت های خرید سهام خودتون رو بتدریج برنامه ریزی کنید.

زمان، نه زمان بندی، یک ابرقدرت سرمایه گذار است.موفق ترین سرمایه گذاران به امید دریافت سود اقدام به خرید سهام میکنند. سرمایه گذاران سهام را خریداری می کنندچون انتظار دارند که از طریق افزایش قیمت سهام، سود سهام و غیره ، بیش از سال ها یا حتی دهه ها سود کنند. این بدان معنی است که شما هم می توانید وقت خود را در خرید خریداری کنید. در اینجا سه استراتژی خرید وجود دارد که مواجه شدن شما با نوسان قیمت را کاهش می دهد:

میانگین ارزش دلار: بنظر پیچیده میاد ولی اینطور نیست. میانگین ارزش دلار به معنی سرمایه گذاری مقدار مشخصی از پول در فواصل منظم، مانند یک بار در هفته یا ماه است. این مجموعه مقدار خرید سهام بیشتر زمانی است که قیمت سهام کاهش می یابد وخرید سهام کمتر زمانی که قیمت افزایش می یابد، اما بطور کلی این کار میانگین قیمت خرید شما میباشد.

خرید در سه بخش: مانند قسمت میانگین ارزش دلار این کار بشما کمک میکند تا از خراب شدن روحیه در مواجهه با سقوط ارزش سهم در امان بمانید. برای این کار مقدار سهمی را که میخواهید بخرید را به سه بخش تقسیم کنید و سه نقطه برای خرید خود انتخاب کنید. این نقاط میتوانند نقاط با فاصله های برابر باشند یا بر اساس اتفاقات شرکت انتخاب شوند.

سبد سهام بخرید : اگر شما نمیتوانید تصمیم بگیرید که از بین شرکت ها کدام یک را انتخاب کنید میتوانید سبدی از سهام تشکیل دهید و همه آنها را بخرید!!با این کار شما فشار را از روی یک سهم برداشتید و به سهم های دیگر منتقل کردید.

5– از فعالیت های اضافه در ترید خود دوری کنید

در بازار سهام کار درست این هستش که هر فصل به قیمت سهام نگاه کنید مثلا وقتی که گزارش ها آزاد میشوند ولی این کار خیلی سختی است که به تابلو اعلانات نگاه نکرد. این نگاه کردن باعث میشود که شما نسبت به اتفاقات و نوسانات کوتاه مدت واکنش نشان دهید و به اصلاح دچار بیش فعالی در ترید شوید. هنگامی که یکی از سهام شما یک حرکت شدید قیمت را تجربه می کند، بفهمید چه چیزی باعث این رویداد شده. آیا سهام شما قربانی خسارت وارده از بازار به یک رویداد غیر مرتبط است؟ آیا چیزی در کسب و کار پایه شرکت تغییر کرده است؟ آیا این چیزی است که به طور چشمگیری بر چشم انداز بلند مدت شما تأثیر می گذارد؟


 سعید نیک اختر

برچسب‌ها: Berkshire Hathaway, تحلیل بنیادی بازار بورس و ارز, سرمایه گذاری, موفقیت در بازار سهام, میانگین ارزش دلار
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed