هندسه و بازار قسمت اول


همانطور که در مقاله هندسه در گذر زمان دیده اید، ما به بررسی هندسه در گذر زمان به صورت اجمالی پرداختیم تا شما را با ابعاد مهمی از هندسه آشنا کنیم. البته به علت طولانی شدن این سلسه مقالات از برخی از شاخه های هندسه سخنی به میان نیامد. اما در اینجا می خواهیم ارتباط هندسه با بازار را به صورت اجمالی که حوصله خواننده هم سر نرود بررسی کنیم. در مورد هندسه و ارتباط ان با بازار های مالی مطالب متنوعی وجود دارد اما آن که جان مطلب را ادا کند نادر است. برخی هندسه را در فراکتالی بودن بازار می بینند و برخی دیگر در اعداد و ارقام فیبوناچی و برخی نیز در اشکال هندسی و ارتباط این عناصر با همدیگر.
استاد ریاضیات انگلیسی به نام مندلبرو بخشی از هندسه را پایه گذاری کرد که فراکتال ها یا برخال ها نامیده شده اند. در این هندسه هر جز از یک کل شکلی متشابه کل است و با گسترش این جز کل های دیگری ساخته می شوند.



این هندسه پیشرفت های فراوان و کاربردهای بسیاری داشته است مانند بازی های کامپیوتری ، هواشناسی، جغرافیا، بررسی بازار و پیش بینی بازار بر اساس این نظریه. در زیر تصویری که بر اساس توسعه این هندسه برای خلق محیط بازی های کامپیوتری شکل گرفته است آورده شده است.



تصویر زیر نیز نمونه ای از بررسی بازار توسط این نوع از هندسه است.



در تصویر بالا شبیه ساز جزئی از بازار را ایجاد کرده است تا بر اساس توسعه این مدل بتواند آینده بازار را با تقریبی معقول شبیه سازی کند. البته روش های دیگری از  استفاده از فراکتال ها در بررسی بازار وجود دارد که به احتمال زیاد با آن برخورد داشته اید.



اگر هم تازه آن را دیده اید و می خواهید که تجربه کنید می توانید در اندیکاتور های متا تریدر در بخش Bill Williams آن را فعال کنید و به بررسی آن بپردازید. نحوه شناخته شدن یک چرخش در نگاه فراکتالی اینچنینی از قاعده ای پیروی می کند که در تصویر زیر آمده است:



این یک قاعده کلی است. پس از این رو شما می توانید تمامی فراکتال ها را در یک بازه خاصی بررسی کنید و این بررسی خود را با نتایج اندیکاتور مقایسه کنید. حالت های دیگری نیز وجود دارند که از همین قاعده استحصال می شوند که در اینجا اورده نشده است.
بخش دیگری از هندسه که در اینجا مطرح می شود اعداد فیبوناچی است که آن نیز بخشی از هندسه و حساب است که در بخش های قبلی این سلسله مقاله به آن پرداخته شد. در اینجا نیز مختصری از فیبوناچی را از دید هندسی ان در بازار برای خواننده گرامی آورده ایم.
نسبت های فیبوناچی خارج قسمت تقسیم برخی از اعداد فیبوناچی به برخی دیگر هستند. نسبت های کمتر از یک برابر مقادیر زیر هستند.0.236-0.382-0.618-0.78.6 :
برای کسانی که با اعداد فیبوناچی آشنا نیستند ذکر این نکته لازم به نظر می رسد که دنباله فیبوناچی دنباله ای است که اولین جمله ان یک است و  در ادامه هر جمله از مجموع دو جمله قبل از خود تشکیل می گردد:
1, 1, 2(=1+1), 3(=2+1), 5(=3+2), 8(=5+3), 13(=8+5), …
در تصویر زیر من یک جدول در اکسل ایجاد کردم و به تحقیق در مورد این نسبت پرداختم:



همانطور که در جدول بالا می بینید وقتی که اعداد دنباله فیبوناچی را با اکسل تا 28657 بدست اوردم وقتی که هر جمله دنباله را به عدد قبل از خودش تقسیم می کنیم در نهایت به عددی اشنا همگرا می شود. بله عدد آشنایی که یونانیان ان را با نسبت طلایی شناخته بودند و آن را در معماری و … به کار می بردند.



به طور کلی هنوز مشخص نیست که لئوناردو فیبوناچی از کجا به این سری مهم و ارزشمند دست یافته است اما می توان حدس زد که می تواند نتایج حاصل از مشاهدات وی از اهرام مصر باشد. لئوناردو فیبوناچی بلاشک از بزرگترین ریاضیدانان قرون میانه بوده است و کتاب های ارزشمندی را منتشر کرده است که به قرار زیر هستند:
1-LIBER ABACI (1202)
2-PRACTICA GEOMETRIAE (1220)
3-LIBER QUADRATORUM
این نسبت های بسیار مهم همانطور که می دانید در بازارهای مالی نیز استفاده فراوانی دارد. روش الیوت یا روش هارمونیک پترن بیشتر بر اساس همین مضارب است.در روشهای دیگر نیز به مراتب از انها استفاده می شود. در شکل زیر گونه ای از استفاده ساده از این ابزار را می بینید:



فرزاد شیبانی

برچسب‌ها: اندیکاتور های کاربردی تحلیل بازار بورس و ارز, تحلیل بازار بورس و ارز, فراکتال, مندلبرو, هندسه و بازار مالی
مطالب پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed