ویلیام دلبرت گن


ویلیام دلبرت گن شاید از مرموز ترین معامله گران معروف در تاریخ است. استراتژی های تجاری گن برای استفاده از هندسه، طالع بینی و ریاضیات باستانی برای پیش بینی وقایع در بازارهای مالی و حوادث تاریخی، امروزه با گذشت مدت ها پس از مرگ او در سال 1955، به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. شاگردان گن ادعا می کنند که او یکی از موفق ترین معامله گران سهام و کالاها بوده است که تا کنون زندگی کرده است، در حالی که منتقدان ادعا می کنند هیچ مدرکی ثابت نمی کند که او تا به حال ثروت بزرگی از پیش بینی ها  بدست آورده باشد. آیا گن واقعا یک معامله گر بزرگ بود یا فقط یک معلم بود که از فروش کتاب ها و اجرای سمینارها سود می برد؟

زندگی اولیه W.D. Gann

W.D. Gann در سال 1878 در lufkin تگزاس متولد شد، اولین فرزند از 11  کودک در یک خانواده فقیرنشین بود. او نه از دبیرستان فارغ التحصیل شد و نه به دبیرستان رفت، همانطور که در خانه برای کار در مزرعه نیاز به کمک کودکان بود  مشغول  کار در مزرعه شده بود. آموزش او به طور عمده از کتاب مقدس (او یک باپتیست بود)  صورت گرفت و توانست خواندن را از روی ان کتاب یاد بگیرد و سپس و در انبار پنبه، جایی که او در مورد کالاهای تجاری نحوه انجام معامله رو یاد  گرفت . گن کار خود را در یک شرکت کارگزاری در Texarkana آغاز کرد و در شبانه روز در مدرسه کسب و کار مشغول فعالیت بود.

نیویورک

در سال 1903، یک سال پس از شروع تجارت در بازارهای سهام و کالاها، گن به نیویورک نقل مکان کرد تا در شرکت کارگزاری وال استریت کار کند. او به زودی کارگزاری خود، W.D. Gann & Company را باز کرد. او همچنین استراتژی خود را در معامله بر اساس  اشتباهاتی که مشتریان کارگزاری او انجام میدادند گسترش داد.

خبرنامه ها، کتاب ها و دوره ها

در سال 1919، گن شروع به چاپ یک روزنامه بازار به نام Newsletter Supply and Demand، که شامل سهام و کالاها و پیش بینی های سالانه بود کرد. در سال 1923، او یک نشریه دیگر به نام The Busy Man’s Service، که در آن توصیه های تجاری خاصی را ارائه میکرد، منتشر شد. او همچنین در طول زندگی خود کتاب های متعددی از جمله The Tunnel Through The Air (یک رمان علمی تخیلی حاوی برخی از ایده های اصلی خود) و 45 سال در وال استریت را  نوشت. در اوایل کار خود، او یک دوره “Master course” را برای دانش آموزان خصوصی به مبلغ 5000 دلار به فروش می رساند (تقریبا معادل 50،000 دلار امروز).

گن اغلب کتاب اكسلياست، فصل 1، آيه 9 را نقل قول میكرد: «آنچه كه شده است، چه خواهد بود، آنچه انجام مي شود اين است كه چه خواهد شد و هيچ چيز جديدي در زير خورشيد وجود ندارد». او معتقد بود كه همه چيز در حال وقوع است بازارهای دارای نقاط مرجع تاریخی است. اساسا، همه چیز پیش از آن اتفاق افتاده و در نهایت خودش را تکرار می کند. او هندسه باستانی و طالع بینی را مطالعه کرد تا چگونگی حوادث بازار را در چرخه های  مختلف زمان تشریح کند.


در این چرخه، وی اظهار داشت: “برای موفقیت، باید به مطالعه سوابق گذشته ادامه دهید، زیرا بازار در آینده، تکرار گذشته خواهد بود. اگر داده ها داشته باشم، می توانم با مطالعه چرخه ها دریک بازه زمانیکه قبلا اتفاق افتاده نسبت به پیشبینی حوادت و اتفاقاتی که قرارهست اتفاق بیافتد اقدام کنیم. محدود بودن پیش بینی های آینده براساس قانون دقیق ریاضی تنها محدود به شناخت اطلاعات صحیح در مورد تاریخ گذشته است. “
او تعدادی از چرخه های زمانی را با اهمیت بود تشخیص داد، و چرخه 60 ساله را به عنوان بااهمیت ترین چرخه  زمانی میدانست وی اظهار داشت: “این بزرگترین و مهمترین چرخه است که هر 60 سال یکبار یا در پایان سومین دوره چرخه 20 ساله تکرار می شود. اهمیت این  چرخه را با اشاره به دوره جنگ از سال 1861 تا 1869 خواهید دید و همچنین 60 سال بعد – 1921 تا 1929 –

این ثابت می کند که دقت و ارزش این دوره زمانی عالی است. ” در ماه نوامبر سال 1928، گن گزارشات  “پیش بینی سالانه سال 1929” را که پیش بینی پایان بازار بزرگ گاوی ( صعودی ) دهه 1920 در تاریخ 3 سپتامبر 1929  بود را پیش بینی کرد و انتشار داد  که درست در  زمان  پیشبینی  (وقوع سقوط بزرگ  در 24 اکتبر)  باعث شگفت همگان و ایمان به پیش بینی های گن شد .

او همچنین تاکید زیادی بر چرخه 90 ساله دارد که، مدافعان گن، می گوید، یک بحران مالی بالقوه را در سال 2019 پیش بینی می کند. این سال 90 سال پس از بحران مالی سال 1929، که تقریبا 90 سال پس از وقوع وحشت و بحران  1837  است هماهنگ شده است ( خدا بخیر کند  الان در سال 2019 هستیم)

هم اکنون بسیاری از ایده های و پیشبینی های گن  امروزه در چارت ها و برنامه های تحلیل تکنیکالی  گنجانده شده اند که معامله گران با استفاده از آنها مثل gann fans  میتوانند  به پیشبینی و تحلیل سطوح بالقوه حمایت و  مقاومت بپردازند.

یکی از  بزگترین علیت هایی که باعث مشهوریت بیش از حد گن شد مقاله ای بود که توسط  ریچارد دی  یکی از شخصیت های مهم و سرشناس وال استریت جمع آوری و تدوین شده بود . در این مقاله عملکرد گن را توسط یکی از ناظرین مستقل ثبت شده بود انتشار داده شد. بدین صورت که  همه موقعیت های معامله گن را که  طی اکتبر 1909 در بیست و پنج روز کاری که هم فروش و هم خرید روی سهام ها گرفته شده بود  انتشار داده شد
در این 25 روز گن 286 معامله انجام داده بود که  از این تعداد 264 تا پوزیشن با  سود بسته شده بود که باعث شگفتی همگان شد
 در انتهای مقاله یکی از  تصاویر چارت تحلیلی خود آقای گن رو هم میزاریم  که بصورت دستی در آن زمان  به تحلیل دیتا ها میپرداختند .

و  الگو هایی که گن با استفاده از علم منجمی خود برای محاسبه دوره ها استفاده میکرد در شکل زیر آمده است


 هادی دیندار

برچسب‌ها: , Texarkana, تحلیل بازار بورس و ارز, موفقیت در بازار سهام
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed