پترن های کلاسیک پرایس اکشن


در این  مقاله قصد داریم شما رو با پترن های کلاسیک  پرایس اکشنی که میتواند در معاملات  به شما یاری کند  آشنا کنیم.
همه پترن هایی که اینجا آموزش داده میشوند  بر روی چارت های بازار فارکس به شما نشان خواهیم داد که شما میتوانید از این پترن ها در بازار های دیگری نیز استفاده کنید.

Pin Bar

اولین الگویی که میخواهیم درباره آن توضیح دهیم الگوی معروف پین بار هست . این الگو خیلی  در بین پرایس اکشن کار ها محبوب است و از روی شدویی آن در نواحی مهم میتوان به اطلاعات بسیار خوبی دست پیدا کرد.

شکل کندل Pin Bar

این کندل دارای یک سایه بلند  و یک بدنه کوچک میباشد  که این شدو هم میتواند در بالا و یا پایین باشد

مفهوم کندل Pin Bar :

اهمیت این کندل در زمانی هست  که روی نواحی حمایت یا مقاومت استاتیکی و داینامیکی باشد

بدین صورت که وقتی به یک ناحیه حمایتی میرسیم  اگر این کندل با یک شدو  در پایین و بدنه کوچک در بالا باشد این مفهموم را به ما میرساند که قیمت خواسته  ناحیه حمایت را به سمت پایین شکست دهد اما  خریداران با فشار زیادی قیمت را به سمت بالای خط حمایت  هل داده اند  و نگذاشته اند  سطح حمایتی از دست برود.

همین موضع در ناحیه  مقاومت برعکس خواهد شد و یک شدو بزرگ در بالای کندل ، بدنه کوچک در پایین

نمونه هایی در چارت :

Key Reversal Barالگوی

دومین الگو معروف کلاسیک  ریورسال بار ها هستند که به شکل ظاهری :

از ترکیب دو کندل  که دارای بدنه های با اندازه های متفاوت و یک گپ قیمتی  تشکیل شده است.

مفهوم الگو Key Reversal Bar

وقتی  به یک ناحیه حمایتی میرسیم ممکن است  اول کندل سمت چپ (قرمز رنگ) را ببینیم که دم هم پیدا کرده و این موضوع رو میرساند که از طرف بالا فروشندگان دارند فشار میاورند که سطح شکسته شود اما وقتی کندل بعدی سمت راستی تشکیل میشود  این را نشان میدهد که فروشندگان اول توانسته اند با گپی که هنگام باز شدن کندل دوم ایجاد کرده اند بازار را به سمت پایین هل دهند اما  زورشان تمام شده و خریدار ها پیروز شدند  و حتی قسمتی که دم پیدا کرده بود در کندل قبلی  را شکست دهند و بازار رو کامل در دست بگیرند که به این حالت   Bullish key Reversal Bar گفته میشود
و اگر همین  الگو  در ناحیه مقاومتی و برعکس رخ دهد bearish key Reversal Bar

مینامیم

مثال هایی در چارت :

 الگوی Inside Bar

شکل ظاهری این الگو بصورت زیر میباشد :

مفهوم الگو Inside Bar
 همانطور که در شکل بالا میبینید  این الگو کلاسیک از دو کندل تشکیل شده که کندل دومی  در دل کندل  اول قرار داد  صرف نظر از اینکه  رنگ کندل ها به چه شکلی باشد اگر  بدنه و شدو های  کندل دوم در دل  کندل اول باشد  نام Inside Bar  بهش تعلق میگیرید. در واقع  وقتی این کندل در بازار دیده میشود این را میرساند که بازار در آن لحظه دچار یک ایست و  حالت سکون شده است و حجم معاملات  کمتر میشود   تا اینکه آماده شروع یک  حرکت بشود . حالا این حرکت میتواند هم در جهت صعودی و هم درجهت نزولی باشد .
میتوان شبیه یک الگو کویل در سیستم نیوتونی گرفت که در مجموعه تحلیل بازار بورس و ارز به صورت دسته از کندل ها اتفاق میافتد.

نمونه مثال ها در چارت :

الگوی اینگالفینگ بار(outside bar)

این  الگو که از دو کندل تشکیل شده داری دو نوع Bearish , Bullish  است .

این الگو توسط دو کندل که خلاف جهت هم (رنگ های متفاوت) هستند  تشکیل شده است
نوع اول که اول یک کندل نزولی  و سپس دومی کندل صعودی پرقدرت هست را bullish engulfing

نوع دوم هم اول یک کندل صعودی و سپس کندل نزولی پرقدرت شکل میگیرد را bearish engulfing
 مینامیم.

مفهوم این الگو :

این الگو هم مثل الگو پین بار  زمانی پر اهمییت میشود که در نواحی  حمایت یا مقاومت استاتیکی و دینامیکی قرار بگیرد  و اگر جایی در غیر این دو ناحیه تشکیل شود اعتبار خیلی کمتری را داراست.
طبق این الگو وقتی  با یک کندل نزولی به سطح حمایتی نزدیک میشویم و فروشنده ها فشار میاورند که سطح را به سمت پایین شکست دهند اما وقتی  ناکام میشوند و خریدار ها فشار  بیشتری وارد میکنند باعث میشود که یک کندل بزرگ صعودی تشکیل شود به طوری که کندل اول  در دل کندل دوم قرار میگیرد . و این نشان دهنده قدرت زیاد خریداران در آن ناحیه  استاتیکی میباشد  و به این الگو در پرایس اکشن کلاسیک الگو  Bullish Engulfing  گفته میشود .
اگر عکس این حرکت در ناحیه  مقاومتی صورت بگیرد  به آن الگو Bearish Engulfing   میگوییم . در زیر مثال های زیاد در این مورد میاوریم.


مثال هایی در چارت :

 الگوهای ستاره صبحگاهی و عصرگاهی

این الگو های از سه تا کندل تشکیل شده است  که  الگوی سمت راست  به ستاره صبحگاهی و سمت چپ به الگوی ستاره عصرگاهی معروف است.

مفهوم الگو :
این الگو ها مانند سایر الگو های کلاسیک پرایس اکشن  توضیح داده شده  زمانی دارای اهمیت هست که در نواحی حمایتی و مقاومتی استاتیکی باشد .
در الگو ستاره صبحگاهی   وقتی در ناحیه حمایتی  یک کندل نزولی  توسط فروشندگان ایجاد میشود و در کندل دومی شاهد یک کندل با بدنه خیلی کم  و شدوهایی در طرفین (دوجی) میشویم به این نکته پی میبریم که شاید قدرت فروشندگان رو به اتمام است   و در آن نقطه بازار به تعادل رسیده است و زمانیکه کندل سوم یک کندل صعودی  تشکیل میشود میفهمیم که بازار در آن نقطه دچار چرخش شده و خریدار ها پیروز شده اند  که به این الگو Morning Star  گفته میشود . اگر عکس این اتفاق در ناحیه مقاومتی شکل گیرد الگو Evening star  نامیده میشود .

مثال هایی در چارت :


 هادی دیندار

برچسب‌ها: bullish engulfing, استراتژی معاملاتی پرایس اکشن, الگو Inside Bar, الگوی بازگشتي نعلبکی و اسپایک, تحلیل بنیادی بازار بورس و ارز, چارت مالی, حمایت و مقاومت, کندل Pin Bar, کندل استیک, نمودار های تحلیلی تکنیکال
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed