سه روش متداول برای پیش بینی نرخ ارز


استفاده از پیش بینی نرخ ارز می تواند به کارگزاران و مشاغل در تصمیم گیری های آگاهانه کمک کند تا خطرات را به حداقل برساند و بازده را به حداکثر برساند. روشهای بسیاری برای پیش بینی نرخ ارز وجود دارد. در اینجا ، ما به چند مورد از محبوب ترین روش ها می پردازیم.

  1. روش اول برابری قدرت خرید

برابری قدرت خرید یا (Purchasing Power Parity) که به اختصار به آن PPP گفته میشود یکی از روش های محبوب و متداول برای بدست آوردن نرخ برابری ارزها می باشد.
رویکرد پیش بینی PPP مطابق همان قانون نظری یک قیمت است که بیان می کند کالاهای یکسان در کشورهای مختلف باید دارای قیمت های یکسان باشند. به عنوان مثال ، این قانون استدلال می کند که یک مداد در کانادا پس از در نظر گرفتن نرخ ارز و استثناء هزینه های معامله و حمل و نقل ، باید همان قیمت یک مداد در ایالات متحده باشد. به عبارت دیگر ، نباید فرصتی برای اربیتراژ فراهم شود که شخصی بتواند مدادهای ارزان قیمت را در یک کشور بخرد و در یک کشور دیگر را برای سود بفروشد.
روش برابری قدرت خرید پیش بینی می کند که نرخ ارز برای جبران تغییرات قیمت به دلیل تورم بر اساس این اصل اساسی تغییر خواهد کرد. برای استفاده از مثال فوق ، فرض کنید که قیمت مدادها در ایالات متحده انتظار می رود طی سال آینده 4٪ افزایش یابد در حالی که انتظار می رود قیمت ها در کانادا تنها 2٪ افزایش یابد. اختلاف تورم بین دو کشور دو درصد می باشد.
این بدان معنی است که انتظار می رود قیمت مداد در ایالات متحده آمریکا نسبت به قیمت ها در کانادا سریعتر افزایش یابد. در این شرایط ، رویکرد برابری قدرت خرید پیش بینی می کند که ارزش دلار آمریکا برای حفظ قیمت مداد بین هر دو کشور باید تقریباً 2٪ کاهش یابد.
بنابراین اگر نرخ دلار آمریکا به ازای یک دلار کانادا 90 سنت بوده باید به 91.8 سنت افزایش یابد.

      2- قدرت اقتصادی نسبی

همانطور که از نام آن پیداست ، رویکرد نسبی قدرت اقتصادی به منظور پیش بینی جهت نرخ ارز ، به قدرت رشد اقتصادی در کشورهای مختلف نگاه می کند. دلیل اصلی این رویکرد مبتنی بر این عقیده است که یک فضای اقتصادی قوی و رشد بالقوه بالقوه احتمال جذب سرمایه گذاری از سوی سرمایه گذاران خارجی بیشتر است. و برای خرید سرمایه گذاری در کشور مورد نظر ، یک سرمایه گذار مجبور است ارز کشور را خریداری کند – افزایش تقاضا را ایجاد می کند که باعث می شود ارزش ارز افزایش یابد.
این رویکرد فقط به قدرت اقتصادی نسبی بین کشورها نگاه نمی کند. نمای کلی تری به خود می گیرد و به همه جریان های سرمایه گذاری نگاه می کند. به عنوان مثال ، عامل دیگری که می تواند سرمایه گذاران را به سمت کشور خاصی بکشاند نرخ بهره است. نرخ بهره بالا باعث می شود سرمایه گذاران به دنبال بالاترین بازده در سرمایه گذاری های خود باشند و باعث افزایش تقاضا برای ارز شود و این باعث افزایش ارزش ارز خواهد شد. در مقابل ، نرخهای پایین نرخ بهره نیز می تواند بعضاً سرمایه گذاران را وادار کند که از سرمایه گذاری در یک کشور خاص خودداری کنند و یا حتی پول آن کشور را با نرخ بهره پایین وام برای تأمین اعتبار سایر سرمایه گذاری ها وام بگیرند. بسیاری از سرمایه گذاران این کار را با ین ژاپن انجام دادند که نرخ بهره در ژاپن با افت شدید روبرو بود. این استراتژی معمولاً به عنوان carry-trade شناخته می شود.
روش نسبی قدرت اقتصادی بر خلاف رویکرد برابری قدرت خرید، نرخ ارز را پیش بینی نمیکند. در عوض ، این رویکرد به سرمایه گذار یک دید کلی در مورد ارزش ارز و قیمت آن میدهد که آیا ارز تمایل به رشد دارد یا خیر و یک دید کلی از فضای ارز را ارائه میدهد. این روش به طور معمول در ترکیب با سایر روشهای پیش بینی استفاده می شود تا نتیجه کامل تری حاصل شود.


      3- مدل های اقتصاد سنجی از پیش بینی قیمت ارز

روش متداول دیگری که برای پیش بینی نرخ ارز استفاده می شود شامل جمع آوری عواملی است که شما معتقدید بر حرکت ارز تأثیر می گذارد و الگویی را ایجاد می کند که این عوامل را با نرخ ارز مرتبط می کند. عواملی که در مدلهای اقتصادسنجی بکار می رود ، معمولاً مبتنی بر تئوری اقتصادی است ، اما اگر اعتقاد بر این است که بر نرخ ارز تأثیر قابل توجهی می گذارد ، می توان هر متغیری را اضافه کرد. این روش احتمالاً پیچیده ترین و زمانبرترین روش است ، اما پس از ساختن مدل ، داده های جدید را می توان به راحتی بدست آورد و وصل کرد تا پیش بینی های سریع ایجاد شود.

جمع بندی

پیش بینی نرخ ارز کار بسیار سختی است و به همین دلیل است که بسیاری از شرکت ها و سرمایه گذاران به سادگی از ریسک ارزی خود محافظت می کنند(آنرا هدج میکنند.). با این حال ، کسانی دوست دارند که ارزش پیش بینی نرخ ارز را بینند و از عواملی که بر حرکات آنها تأثیر می گذارد درک کنند ، می توانند از این رویکردها به عنوان مکانی مناسب برای شروع تحقیقات خود استفاده کنند.


 سعید نیک اختر

برچسب‌ها: Purchasing Power Parity, اقتصاد سنجی از پیش بینی قیمت ارز, پیش بینی نرخ ارز, قدرت اقتصادی نسبی, نرخ دلار آمریکا
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed