ستاره شناسی مالی


دانش ستاره شناسی  به عنوان یکی از زیر مجموعه های تحلیل تکنیکال در دنیا جایگاه خود را تثبیت کرده است و این در حالی ست که این دانش مدرن ساخته شده توسط دانشمندان ایرانی از جمله ابوریحان بیرونی و خواجه نصیر طوسی ،در بین تحلیل گران بازارهای مالی ایران همچنان ناشناخته است . یکی از دلایل این ناشناختگی دیدگاه شک و تردیدی ست که لازمه ی آن، پژوهش و آزمون است.

هدف از این مقاله بررسی و آشنایی با تعاملاتی است که توسط پژوهشگران غربی انجام شده و نتیجه آن طی سالها در حوزه مالی و بازارهای سهام اثبات گردیده.

در بررسی چرخه های تجاری و معاملاتی که نوسانات فعالیت اقتصادی کشورها را در سطح کلان نشان میدهد در سالهای 1946 مشخص گردیده که چرخه های فصلی ،چرخه های سیاسی و چرخه های کسب و کار در بازارهای سهام تاثیرگذارند.

یکی از این چرخه ها معروف به چرخه ی کندراتیف ، در دوره های ۵۰ تا ۶۰ ساله مورد بررسی قرار گرفته که شامل دوره های اقتصادی بالا و دوره های رکود اقتصادی ست ودارای  شکل سینوسی می باشد.نکته ی جالب توجه این چرخه مقارنه یا زاویه ی صفر ژوپیتر -سترن  است.

بدین ترتیب مبحث علمی جدیدی در تحلیل زمان در بین پزوهشگران بازارهای مالی آغاز گردیده که در آن به بررسی چرخه های معاملاتی و ارتباط آنها با چرخه های نجومی می پردازند.

در ستاره شناسی مالی از چرخه های حرکت سیارات و تعاملات ترکیبی زاویه ای آنها برای تعیین سقف ها،کف ها و حرکات بی نظمی قیمت استفاده میشود.

بررسی پژوهشگران آمریکایی بر بازارهای سهام این کشور ،نشان داده که در زمان توفان های ژئومغناطیسی  بر اثر احساسات ناخوشایند در معامله گران ،آنها دچار قضاوتهای ناصحیح گشته و تمایل به فروش سهام خود داشته اندو ریشه ی این نگرانی و حس ناخوشایند را بجای شرایط محیطی در نشانه های منفی اقتصاد جستجو کرده اند.این امر در قالب کاهش قیمت دارایی های پر ریسک و افزایش قیمت دارایی های کم ریسک یا بدون ریسک دیده میشود.

در روشهای مطلق نیز چندین ترکیب معرفی شده که از جمله ی آنها میتوان به تغییر نشان ماه در دو روز یکبار و یا تغییر سرعت‌مرکوری و زوایای خورشید،سترن،مارس و ونوس اشاره کرد.

در مقالات بعدی به تعاملات سیارات بیشتر می پردازیم.


 خاطره نیکویی

برچسب‌ها: تحلیل تکنیکال بازار بورس و ارز, چرخه های حرکت سیارات و تعاملات ترکیبی زاویه ای, چرخه ی کندراتیف, ستاره شناسی مالی, سهامداری
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed