آشنایی با بورس نیویورک و توکیو


در این سلسله مقاله به بررسی برخی از بزرگترین بازارهای معاملات بورس اوراق بهادار  و همچنین برخی از ویژگی های مهم این بازارها خواهیم پرداخت

1NYSE بورس معاملات اوراق بهادار نیویورک

در خیابان وال استریت در نیویورک واقع شده است. در سال 1817 تاسیس شد اما تا سال 1963 تحت نام NYSE نبود. NYSE محصول پر پیچ و خمی را تا رسیدن به این نقطه گذرانده است. حوادثی همچون بحران اقتصادی در سال 1929، اما هنوز بعنوان بزرگترین بازار بورس اوراق بهادار جهان بعد از جنگ جهانی دوم می باشد که تا قبل از آن زمان در اختیار بورس لندن بود.

بحران اقتصادی و سقوط وال استریت در 1929

سرمایه موجود در NYSE بالغ بر 12/23 تریلیون دلار است(این مقادیر و مقادیری که پس از این می آیند تا مارس 2018 می باشد)

که در حدود 40 درصد کل بازار های جهان را در اختیار دارد.2400 کمپانی در NYSE شرکت دارند که در حوزه­های مالی، بهداشت و سلامت، انرژی  و … فعالیت دارند. از شرکت های معروف موجود در بورس نیویورک می­توان اکسون موبیل و سیتی گروپ، نایک، مک دونالد و… را نام برد.

شاخص دائو جونز مهمترین شاخصی است که  برای یررسی وضعیت NYSE  به کار می­رود و مورد استفاده معامله گران است.

2-NASDAQ بورس اوراق بهادار نزدک

بورس نزدک نیز در نیویورک و در میدان معروف ساعت نیویورک قرار گرفته است. NASDAQ مخفف National Association of Securities Dealers Automated Quotations می باشد. این بازار توسط گروهی از کارگزاری های محلی در سال 1971 تاسیس شد. تفاوت اصلی نزدک با دیگر بازارهای بورس در آن زمان این بود که بوسیله تلفن و سپس کامپیوترها پایه گذاری شده بود و به همین دلیل لقب اولین بازار مبادلات سهام الکترونیکی را به خود گرفته است. سرمایه شرکت های فعال در این بازار 93/10 تریلیون دلار بود که آنرا در مقام دوم بزرگترین بازار­های جهان قرار داده است. این بازار بزرگترین بازاری است که شرکت های تکنولوژی را در خود گرد آورده است. شرکت های معروف مایکروسافت، اپل، فیسبوک و تسلا در بازار نزدک معامله می­شوند.

شاخص مورد استفاده برای بررسی نزدک NASDAQ100 می باشد.

3- بازار سهام توکیو TSE

بازار بورس اوراق بهادار توکیو در سال 1878 تاسیس شد و بزرگترین بازار سهام در ژاپن می­باشد. TSE بعد از جنگ جهانی دوم با مشکلات زیادی روبرو شد و بین آگوست 1945 تا آوریل 1949 بعلت حضور و درگیر بودن ژاپن در جنگ معلق بود. امروزه عمدتا تحت عنوان JEG شناخته می­شود که این گروه از ادغام بورس اوراق بهادار اوزاکا و TSE در سال 2013 بوجود آمده است. تعداد 3575 شرکت در این بازار بورس فعال هستند که سرمایه ای به میزان 22/6 تریلیون دلار را بوجود آورده اند. شاخص مهم TSE یا بورس اوراق بها دار توکیو Nikkei225  می باشد.

بعنوان برخی از شرکت های معروف این بازار بورس هوندا، تویوتا و سونی را می توان نام برد.


 فرزاد شیبانی

برچسب‌ها: Nasdaq, NYSE, TSE, بورس نیویورک و توکیو, ستاپ های معاملاتی
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed