ستاپ های رفتار قیمت


اموختیم که چگونه جهت بازار را تشخیص دهیم اما از انجا که این یک پیش بینی است نمی توانیم بگوییم که حتما این اتفاق خواهد افتاد و معامله گری تنها بر اساس جهت گیری و پیش بینی اولیه ما همانند یک قمار با بازار است.

گام بعدی در پلن معاملاتی ما مشخص کردن محل ورود با احتمال فراوان موفقیت  در جهت پیش بینی قبلی ما می باشد. فرصت های معاملاتی در نزدیک مرز و قاب ساختاری و در مرزهای بازه رنج، در کف و سقف های سوئینگ و در پولبک های یک روند بوجود می ایند.فرصت های ورود در این نواحی بوسیله ضعف در رفتار قیمت شناخته می شوند که جایی است که برخی معامله گران در دام ورودهای ضعیف خویش افتاده اند. این مناطق و نواحی ورود را نواحی عمده فروشی می نامند و جایی است که ما در آنجا معامله خواهیم کرد.

هنگامیکه ما ناحیه ستاپ و قیمت عمده فروشی را یافتیم منتظر رسیدن قیمت به آنجا می مانیم. ما باید صبور باشیم که مسئله بسیار بسیار مهمی است.

توجه باین نکته بسیار ضروری است که قیمت باید هنگام رسیدن به نواحی ستاپ و عمده فروشی از خود ضعف نشان دهد.

حال پرسش اینجاست که چگونه نواحی عمده فروشی را بیابیم. در این مقاله و مقاله بعدی پاسخ این سوال را خواهیم یافت.

برای یافتن این مهم باید بدانیم که بازار واقعا در کجا قرار دارد. بازار از دید معامله گران متفاوتی تشکیل شده است که تصمیمات معاملاتی خویش را دارند و شما باید بدانید که چه کرده اند و چه می کنند و چه رفتاری خواهند کرد. این مطلب شاید اندکی باعث سردرگمی شود اما خواهید دید که چگونه از پس این مشکل برخواهید آمد.

در اینجا ما برای انکه جهت آینده را با احتمال بالا شناسایی کنیم از 5 حالت در پلن معاملاتی استفاده می کنیم. ما همچنین می دانیم هنگامیکه دیگر معامله گران ضرر می کنند شانسی برای ما بوجود امده است تا سود خود را محقق بخشیم. ما در صورتی سود خواهیم کرد که آنها بپذیرند در جهت ضعیف وارد بازار شده اند و بخواهند معاملات ضرر ده خویش را ببندند در این هنگام ما با خروج انها بر جریان سفارشات سوار می شویم و با تریگر کردن استاپ های ایشان در جهت قدرت گیری بازار سوار می شویم. اگر ما این کار را به صورت صحیح انجام دهیم مشاهده خواهید کرد که چقدر ساده خواهد بود.

1-ما نواحی را بر روی نمودار که دیگران تصمیمات معاملاتی خود را می گیرند مشخص می کنیم.

2-ما قبل از تغییرات جریان سفارشات مطابق پیش بینی هایمان وارد بازار می شویم.

خوب حال ما چگونه باید بدانیم که دیگر معامله گران کجا می پذیرند که در جهت اشتباه بوده اند و می خواهند که از پوزیشن های خود خارج شوند. مطالبی که قبلا در مورد شنا در خلاف جهت رودخانه گفته شد بیاد بیاوردید. در صورتیکه در بازار ضعفی بر خلاف روند وجود داشته باشد یعنی اینکه برخی از معامله گران به دام افتاده اند و در تکاپو برای خروج هستند. ما قبلا یک جهت که برای آینده قیمت پیش بینی کرده بودیم را داریم و معامله گران به دام افتاده خلاف این سو و جهت معامله کرده و به دام می افتند. آنها جهت ضعف را انتخاب کرده و اکنون گیر افتاده اند. به طور مثال هنگامی که قیمت ناتوان از برگشت است یا شکست سطح صورت نگرفته است و … معامله گران به دام افتاده می خواهند از معاملتشان خارج شوند و تسویه کنند. این تسویه ها یک سری جریان سفارشات مثبت در جهت معاملاتی ما ایجاد می کنند و اینجا جایی است که ما معامله کرده و سود سازی می کنیم.

در این قسمت باید بدانیم که :

*ما همیشه در جهت قدرت بازار و علیه جهت ضعیف بازار معامله می کنیم و با بازار نمی جنگیم.

*ما ضعف را شناسایی کرده و سپس در مناطق عمده فروشی و دز جایی که ضعف محو می شود وارد معامله می شویم.

اکنون در مورد 5 ستاپ که غالبا در این روش استفاده می شود توضیحاتی خواهیم داد تا با آن اشنا شوید و سپس با تمرین فراوارن آنها را در بازار شناخته و از ان سود سازی کنید.

از میان این 5 ستاپ دو ستاپ اول در میان قاب ساختاری و با روند همراه هستند و سه ستاپ دیگر در کناره ها و مرز قاب ساختاری یا بازه رنج بوجود می ایند.

  1. پولبک ساده: پولبک تک لگ، همراه با روند
  2. پولبک پیچیده: یک پولبک پیچیده با سه لگ یا بیشتر و یک انبساط، همراه با روند(این ستاپ زمانی اتفاق می افتد که خریداران و فروشندگان اندرکنش بیشتری با هم دارند.
  3. پولبک شکست: وقتی قیمت مرزهای ساختار یا بازه رنج را با موفقیت می شکند و در محدوده جدید باقی می ماند.
  4. شکست شکست!(بریک اوت فیلیر):هنگامیکه قیمت قاب ساختاری یا مرز رنج را می شکند اما خود این شکست به شکست می انجامد و قیمت به محدوده قبلی باز می گردد.
  5. تست: امتحان و تست کردن ساختار یا بازه رنج در مرزها و نگهداشتن قیمت در ساختار و محدوده فعلی بدون اجازه خروج دادن توسط قاب ساختاری و مرزهای رنج.

1-ستاپ پولبک ساده  PB:

هنگامی که جهت محتمل اینده قیمت را یافتیم بر اساس اصل 1 که قبلا گفته شده بود، از انجایی که پیش بینی کرده ایم روند ادامه خواهد داشت بدنبال یک پولبک ضعیف خلاف روند می گردیم و این ضعف در پولبک هشدار می دهد که یک فرصت ورود ممکن است و ما این مجموعه را ستاپ پولبک ساده می نامیم.

در تصویر زیر می بینید که قدرت بوضوح در اختیار فروشندگان است و شما پولبک های ضعیف توسط خریداران را می بینید.

2-ستاپ پولبک پیچیده CPB:

این ستاپ در روندهای ضعیف و سویینگ های گسترش یافته بیشتر بوقوع می پیوندد و کشمکشی میان خریداران و فروشندگان برقرار است و در کل قدرت نسبی به سمت معامله گرانی است که در جهت روند قرار دارند. این ستاپ و پولبک از چند لگ قیمتی و گسترده در زمان تشکیل شده است.

هنگامی که روند ضعیف داشته باشیم و یا یک سویینگ قیمتی بیش گسترده در جهت روند داشته باشیم، متوجه ستاپ CPB می شویم. اگر یک سویئنگ بیش گسترده در جهت روند داشته باشیم برای اینکه این سوئینگ اصلاح شود نیاز به چند سوئینگ (پولبک پیچیده) وجود دارد.


 فرزاد شیبانی

برچسب‌ها: استراتژی های معاملاتی
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed