مراحل شروع فعالیت در بازار بورس


پیش از هر چیز ورود به بازارهای مالی نیازمند ذهنیتی سازگار و منظم با این بازارهاست. ذهنیت مناسب فعالیت در بازارهای مالی ، سرمایه گذاری در این بازارها را یک فرآیند هدفمند و تدریجی میبیند و نه ایده های یک شبه ثروتمند شدن. از این رو شخص در این مسیر با آموزش صحیح و بهره گیری از امکانات شخصی نظیر هوش، سرمایه و … رفته رفته در این راه کسب مهارت و ثروت می کند. جدای این مباحث ذهنی و شخصیتی که مجموعه ی نیوتنی قبلا به وفور به آن پرداخته و علاقه مندان می توانند در ویژگی های شخصیتی فرد مناسب برای فعالیت در بازارهای مالی نمونه ای از این مقالات را مطالعه کنند.
 برای ورود به بازار بورس هر شخص باید مراحلی را طی کند که در ذیل آن را بیان میکنیم.

ویدئوی زیر بصورت تصویری مراحل اینکه چطور کار خود را در بازار بورس شروع کنید توضیح داده است.



در ادامه به ریز مطالب موجود در ویدئو میپردازیم

 افتتاح حساب در کارگزاری


کارگزار واسط میان بازار بورس و سایر سهامداران است و طبق قانون هر فرد حقیقی یا حقوقی برای خرید و فروش سهام در بازار بورس نیاز به یک کارگزار دارد. پس تمام خرید و فروش‌هایتان از طریق کارگزاری انجام خواهد شد و شما برای شروع فعالیت خود در بورس حتما باید نزد یک کارگزاری حساب داشته باشید. کارگزار مورد نظر اقدامات لازم مانند دریافت کد معاملاتی و افتتاح حساب را برایتان انجام خواهد داد.
در بازار سرمایه ایران کارگزاری های زیادی فعالیت دارند نظیر کارگزاری اقتصاد بیدار، کارگزاری مفید، کارگزاری آگاه و … که از نظر ماهیت فعالیت آنها تفاوت چندانی ندارد اما در مباحثی نظیر ابزارهای معاملاتی و پنل ها، کلاس های آموزشی، خدمات حاشیه ای باهم تفاوت دارند که اولویت دانستن هر یک به دیگری را امری سلیقه ای کرده. با کلیک روی نام هر کارگزاری شما به صورت مستقیم وارد صفحه ثبت نام غیر حضوری برای دریافت کد بورسی می شوید.

کارگزاری اقتصاد بیدار

کارگزاری آگاه

کارگزاری مفید

سامانه سجام


سامانه جامع اطلاعات مالی سامانه ای است که هر شخصی پیش از مراجعه برای دریافت کد بورسی باید در سامانه مورد نظر ثبت نام کرده و با مراجعه به یکی از مراکز منتخب این سامانه که در سایت سجام عنوان شده احراز هویت شود و بعد از دریافت کدپیگیری می تواند برای دریافت کد آنلاین اقدام کند.
نکته: بیشتر کارگزاری های بازار سرمایه مراحل ثبت نام در کارگزاری و سامانه سجام را به صورت همزمان در مراحل ثبت نام گنجانده اند، با این حال در صورتی که هنگام ثبت نام برای کد بورسی اطلاعات سجام را از شخص بخواهد به ناچار  ابتدا باید در سجام ثبت نام نمود و پس از احراز هویت برای دریافت کد اقدام کرد. برای مثال کارگزاری آگاه خود پذیرنده سجام است.

مدارک لازم برای افتتاح حساب در کارگزاری


مدارک لازم برای اشخاص حقیقی
 اصل شناسنامه
 اصل کارت ملی
آخرین مدرک تحصیلی


   مدارک لازم برای اشخاص حقوقی


 تصویر روزنامه رسمی آگهی تآسیس
 تصویر روزنامه رسمی – آگهی کلیه تغییرات
 تصویر اساسنامه
حضور تمام اعضا صاحب امضا شرکت به همراه اصل شناسنامه و کارت ملی
درخواست کد بورسی در قالب نامه ای با سربرگ شرکت که در آن کد اقتصادی، شماره ثبت و شناسه ملی شرکت ذکر شده باشد
 معرفی یک نماینده از جانب شرکت در قالب نامه ای با سربرگ شرکت و حضور شخص نماینده به همراه اصل شناسنامه و کارت ملی ایشان

حداقل مبلغ برای سرمایه گذاری


طبق آخرین بخشنامه سازمان بورس و اوراق بهادار حداقل سرمایه برای سرمایه گذاری و خرید سهام مبلغ 5 میلیون ریال معادل پانصد هزار تومان است.

چگونه در بازار اقدام به خرید و فروش کنیم


هر کارگزاری دارای یک سامانه ی آنلاین، پنل معاملاتی و یا اپلیکیشن برای موبایل می باشد که با نصب آن و ورود به حساب معاملاتی از طریق نام کاربری و رمز عبوری که شرکت کارگزاری به ایمیل شخص ارسال کرده، شخص می تواند حساب معاملاتی خود را شارژ کند و از طریق منوی ارسال سفارش در سهم مورد نظر اقدام به سفارش گذاری کند.

سایت TSETMC


شرکت مدیریت فناوری بورس تهران سامانه ای را تحت عنوان سایت TSE طراحی نموده که در آن اطلاعات کلی بازار، سهم های پربیننده و … را در اختیار قرار داده. همچنین سرمایه گذاران میتوانند با استفاده از گزینه جستجوی موجود در سایت، سهم مورد نظر خود را جستجو کرده و اطلاعاتی از قبیل قیمت پایانی، درصد تغییر، خریدارها و فروشنده ها را در آن مشاهده کنند.

کدام سهم را خریداری کنیم؟


برای انتخاب سهم مناسب شما نیازمند آن هستید که آموزش های لازم را در این حوزه ببینید و کلیات و اطلاعاتی از بازار داشته باشید. در مقاله بورس ما بازار بورس را معرفی کرده ایم. در ادامه داشتن اطلاعاتی از اصطلاحات رایج در بازار بورس و اینکه این بازار چه زمان هایی شروع به کار میکند میتواند مفید باشد. اطلاعاتی از قبیل پیشبینی و تحلیل روند اقتصادی جاری کشور، صنایع رو به رشد و یا رو به ضعف، دورنمای تورم و نرخ بهره در کشور و …. از این قبیل تحلیل هاست.
اساسا ابعاد تحلیل در بازار سهام به دو صورت تحلیل بنیادی یا فاندامنتال و تحلیل تکنیکال تقسیم بندی می شود.


•    تحلیل بنیادی


 تحلیل بنیادی، روشی برای آنالیز کردن سهام یا اوراق بهادار به‌واسطه محاسبه ارزش ذاتی آن است. این تحلیل، بامطالعه تمامی موارد تأثیرگذار بر ارزش، نظیر وضعیت مالی و مدیریت شرکت، صنعت و شرایط اقتصادی کلان انجام می‌شود. هدف اصلی چنین تحلیل‌هایی، کشف ارزش خاصی است که بتوان آن را با قیمت فعلی مقایسه کرد و درنتیجه مقایسه یک سرمایه‌گذار بتواند برای خرید یا فروش سهم و اوراق بهادار تصمیم‌گیری کند. اگر ارزش(Value) پایین‌تر از قیمت(Price) فعلی باشد، گفته می‌شود قیمت سهام افزایش‌یافته است و سرمایه‌گذار می‌تواند تصمیم به فروش سهم بگیرد. از طرف دیگر اگر ارزش بیشتر از قیمت فعلی باشد، سهام به‌عنوان سهام سودآور شناخته می‌شود که مبنای خرید سهم است. هنگامی‌که بازار این شکاف را درک کند و با افزایش قیمت سهم، آن را تنظیم کند، سرمایه‌گذار به هدف خودش که به دست آوردن سود بوده است، می‌رسد. هدف تحلیل بنیادی سهام در بورس همین است.


•    تحلیل تکنیکال


تحلیل تكنیكال در واقع یك هنر است كه به شما این امكان را می‌دهد تا با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌هایی كه شامل یكسری ابزار، نمودار، اندیكاتور و… است، به‌پیش‌بینی قیمت‌ها بپردازید و مهم‌تر از آن این است كه در این نوع تحلیل به این مرحله می‌رسید كه اگر این اتفاقی برای سهم یا شاخصی رخ بدهد، انتظار بازار برای آن سهم یا شاخص چه خواهد بود.
نکته‌ای كه اینجا مطرح می‌شود این است كه تحلیل تکنیکال و تحلیل نموداری نه‌تنها در بازارهای مالی همچون بازار سرمایه به کار می‌رود، بلكه در سایر بازارها از جمله بازار مسکن، بازار ارز و بازار‌های کالایی همچون فلزات رنگی و محصولات کشاورزی و… نیز استفاده می‌شود؛ بنابراین شما با تحلیل تكنیكال می‌توانید تنها با تکیه‌بر دانش تكنیكی و نموداری خود و بدون توجه به اخبار، شایعات و عوامل بنیادی به بررسی رفتار بازار و خریدوفروش در آن بپردازید. یادآوری می‌شود که براساس آموزه‌های تحلیل تکنیکال همه اطلاعات مهم بازار در قیمت‌ها و حجم معاملات منعکس ‌شده است.

ما در مجموعه ی تحلیل بازار بورس و ارز متد نیوتنی را که بر پایه تحلیل تکنیکال و رفتارشناسی بازار است خدمت علاقه مندان ارائه می کنیم. این روش کلیه ی بازارهای داخلی و خارجی را پوشش داده و سابقه ی معاملات با این روش در بخش ویدیو ها در سایت تحلیل بازار بورس و ارز به صورت لایو موجود می باشد.


مجموعه تحلیل بازار بورس و ارز

برچسب‌ها: بازار مالی حرفه ای, تحلیل بازار بورس و ارز, تناسب بین شغل و شخصیت, شروع فعالیت در بازار بورس
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed