تحلیل بنیادی در بازار جهانی ارز


تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی در واقع یعنی تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر عرضه و تقاضای قیمت یک کالا، ابزار یا اوراق است.

همانطور که میدانید قیمت را معامله گران بر اساس قدرت خریداران یا فروشندگان رقم میزنند. اگر خریداران قدرتمندتر باشند قیمت ها و روند صعودی میشوند و اگر فروشندگان قدرتمند تر باشند قیمت ها نزولی میشوند. همانطور که میدانید ما برای تحلیل بازارهای مالی ما از دوروش استفاده میکنیم.


تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال


در تحلیل بنیادی ما به دنبال عواملی میگردیم که ببینیم جریان عرضه و تقاضا به چه صورتی خواهد بود. مهم ترین نکته در تحلیل بنیادی این است که ما با توجه به داده ها و اعداد فعلی بتوانیم آینده یک ابزار،سهم و یا کالا را پیش بینی کنیم.



در تحلیل بنیادی ما باید بدانیم که میخواهیم در چه بازاری کارکنیم و برای اینکه بدانیم در ان بازار چه چیزی اهمیت دارد باید وقت زیادی صرف کنیم. مثلا در بازار بورس ما باید نوع فعالیت شرکت، مشتری های شرکت، فروش شرکت،عوامل موثر بر فروش شرکت، تحلیل صورت های مالی شرکت و…. را مورد بررسی قرارداده و بعد اقدام به تحلیل و در نهایت معامله سهم آن شرکت بکنیم.

در این مجموعه مقاله ما میخواهیم به بررسی عوامل تحلیل فاندامنتال در بازار ارز و معرفی آنها بپردازیم .

ما در علم اقتصاد، اقتصاد را در دوبخش اقتصاد خرد و کلان بررسی می کنیم. در اقتصاد کلان ما به متغیر های کلی و نمای کلی اقتصاد مانند تولید ناخالص داخلی ، تورم ، و تقاضای کل نگاه میکنیم. اقتصاد کلان به بررسی متغیر های کلی اقتصاد از جمله درآمد و تولید ملی،سطح عمومی قیمتها و تورم،اشتغال و بیکاری،رشد اقتصادی ، تراز پرداخت های و نیز  بررسی روابط موجود بین آنها توسط الگو ها و فرضیه ها می پردازد.

در اقتصاد خرد ما به مطالعه بازارها،رفتار مصرف کنندگان و تجزیه و تحلیل آن های بر اساس مدل های ریاضی میپردازیم.

در بازار جهانی ارز ما باید مسائل و داده های اقتصادی کشورها را جهت دانستن این نکته که کدام نیروها و مسائل میتوانند بر برایند قدرت خریداران یا فروشندگان این ارز تاثیر بگذارند دانست.

بطور کلی ارز یک کشور از مسائل مختلفی تاثیر میگیرد که از جمله آنها میتوان به مواردی همچون سیاست های پولی و سیاست های مالی ، داده های اقتصاد ، مسائل سیاسی،اقتصادی، اجتماعی ،حوادث طبیعی و … نام برد که شاید برخی از مسائل از دانش ما دور باشند.

بطور کلی اقتصاد دان ها از سه شاخص مهم و اصلی اقتصاد عملکرد کلی آن را مورد سنجش قرار میدهند:

1ـ رشد اقتصادی یا رشد درامد و تولید ملی

2ـ نرخ تورم و سطح عمومی قیمتها

3ـ نرخ اشتغال و بیکاری

در یک گروه بندی کلی تر اقتصاد شامل تولید،خدمات،اشتغال ومصرف باشد.

در این مقاله برای بخش نخست ما به معرفی کلی بخش های مختلفی که باید مورد بررسی قرار بگیرند می پردازیم و در مقالات بعدی به معرفی شاخص ها و نماگرهای هر بخش میپردازیم:

1ـ تولید ناخالص داخلی

تولید ناخالص داخلی یا اصطلاحا GDP هر کشور مجموع کالاها و خدمات تولید شده در داخل مرزهای یک کشور می باشد.



2-  تراز پرداختها

این تراز در واقع سندی است که معاملات یک کشور با دیگر کشورها و ثبت داد و ستدهای اقتصادی برون مرزی را مورد بررسی قرار میدهد.این سند نقش کلیدی در ثبت و نگهداری مراودات اقتصادی یک کشور با کشورهای دیگر دنیا دارد.


3ـ تورم

نرخ تورم در واقع نرخ افزایش سطح عمومی قیمتها و خدمات در همه جوانب می باشد.البته مواردی که مثلا با افزایش تولید ملی سطح عمومی قیمتها افزایش می یابد یعنی حالتی که افزایش قیمتها با افزایش تولید همراه باشد این حالت تورم نیست. یا در مواقعی که در اقتصاد بین الملل شوک هایی ایجاد میشود که سبب افزایش موقتی قیمت کالاها و خدمات  در کشورهای صنعتی میگردد به مفهوم تورم نیست. در بخش مربوط به تورم بطور مفصل در مورد این موضوع و شاخص هایی که باید برای بررسی آن مورد توجه قرار بگیرند ، بحث میشود.



4ـ مصرف و اندیکاتور های مخارج مصرف کننده

مصرف در یک اقتصاد نشان دهنده قدرت خرید و چرخه سالم اقتصادی می باشد.


5ـ شاخص های بخش صنعت

بخش صنعت یکی از بخش های مهم هر اقتصاد است. در بازار جهانی ارز (بخصوص در اقتصاد ایالات متحده که بخش صنعتی قوی ای دارد) داده های بخش صنعت که به تولید ، سرمایه گذاری و. … آن نگاه موشکافانه ای میشود.


6ـ اشتغال

نرخ اشتغال یک شاخص مهم و معنی دار در اقتصاد است . در بازار ارز انواع گزارش های اشتغال مانند نرخ بیکاری،نرخ اشتغال،آمار دستمزد بگیران،شاغلان بخش کشاورزی یا صنعتی و… است.


7ـ بخش ساختمان

بخش ساختمان در هر اقتصادی یکی از بخشهای مهم هست. مثلا در کشور خود ما در بخش ساختمان مشاغل بسیاری درگیرهستند که بطور مستقیم و غیر مستقیم از آن تاثیر میپذیند.در ایالات متحده امریکا هم بخش ساختمان پس از جنگ جهانی اقتصاد آمریکا را از رکود خارج کرد و در بحران سال 2008 هم یکی از عوامل اصلی بحران بود.


عوامل سیاسی و مالی

همانطور که در بالا گفته شد ارز یک کشور از عوامل بسیاری تاثیر میپذیرد که عوامل سیاسی مانند جنگ ها،سخنرانی روسای جمهور، انتخابات ها و … از جمله آنهاست. این عوامل معمولا روی ارزهایی که جزو دارایی های امن (مثل ین ژاپن و فرانک سویس) تاثیر میگذارند .

علاوه بر اینها عوامل طبیعی و بیماری ها (مانند ویروس کرونا) هم میتوانند بر بازارهای مالی تاثیر زیادی داشته باشند.



اما عوامل مهم تری مثل عوامل و سیاست های پولی و مالی هم در این کار تاثیرات بسزایی دارند.

همانطور که میدانید سیاست های پولی سیاست هایی هستند که بانک های مرکزی برای عرضه پول به اقتصاد اتخاذ میکنند که یکی از مهم ترین ابزارهای آنها نرخ بهره است.

در طرف مقابل سیاست های مالی را داریم که دولت ها با توجه به وضعیت اقتصاد اتخاذ میکنند ابزار های مهم در سیاست مالی مخارج دولت و مالیات است.


در مورد سیاست های پولی چند ویدئو در سایت با آدرس های زیر قرار دارد که دیدن آن میتواند برای شما مفید باشد:

تحلیل فاندامنتال بازار های مالی 1
تحلیل فاندامنتال بازار های مالی 2
تحلیل فاندامنتال بازار های مالي ٣

سعید نیک اختر

برچسب‌ها: تحلیل بنیادی بازار بورس و ارز, تحلیل تکنیکال و فاندامنتال, فاندامنتال بازار های مالی, نرخ بهره اسمی و نرخ بهره واقعی, ویروس کرونا
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed