چگونه حد سود و ضرر خود را تنظیم کنیم؟


دلار آمریکا در برابر دلار کاندا یک سقوط آزاد را شاهد بود. اگر چه من یک معامله گر بلند مدت می­باشم اما به گرفتن موقعیت های معاملاتی در کوتاه مدت نیز علاقه مندم. بسیاری از معامله گران پی برده اند که وقتی بازار دارای روند قدرتمند و سریعی است ورود بسیار مشکل است. البته من مقالاتی تحت عنوان ” چگونه در بازاری با روند عمودی موقعیت معاملاتی باز کنم” نوشته ­ام تا نشان دهم که چگونه یک ورود با احتمال بالای موفقیت را در اینگونه بازارها می­توانیم داشته باشیم. با اتمام این مقاله در هفته گذشته این موقعیت بسته نشده بود  و من روش های مختلفی برای نشان دادن حفظ سود خود ارائه دادم.

اجازه دهید تا چگونگی آن را به شما نشان دهم:



من به قیمت و سود دهی ترید اجازه دادم تا در مسیر خود حرکت کند و هر بار حد ضرر را به بالای سوئینگ سقف ایجاد شده منتقل کردم تا زمانی­که در نهایت قیمت به خط میانی چنگال نزولی قرمز رنگ رسید و در آنجا ترید را با 439 پیپ سود بستم.

آیا بعد از اینکه من سود خود را گرفتم بدین معنی است که دیگر جذابیت بازار پایان یافته است؟ البته که نه. بازار همیشه در حال حرکت است و من پی برده­ام که اگر صبور و مراقب باشم موقعیت ­های معاملاتی زیادی را خواهم یافت. یکی از مربیان سابق من می­گفت که اگر بتوانم ترید موفق در پیچ و تاب­های یک روند را یاد بگیرم.

ان زمان خواهم توانست 4،3،2 و حتی 5 برابر نیز سود کنم در قبال اینکه یک فروش ساده در سقف و خرید در کف یک روند طولانی را داشته باشم ( یا بالعکس در یک روند صعودی). هر تریدری سرمایه یا توانایی نگه داشتن موقعیت­های معاملاتی بلند مدت را ندارد و باید بدین اشاره داشت که هر معامله­گری توانایی ترید در پیچ و تاب­ها را ندارد و بنابراین هر تریدری­ باید شیوه­ای که متناسب استعدادهایش می­باشد را بیابد.

صبح روز بعد پیش از گشایش بازار هنگامی ­که مشغول اماده کردن نقشه بازار ( Market Map) بودم متوجه شدم که دلار آمریکا در قبال دلار کانادا رالی را برای تست یک اسلایدینگ پارالل نزولی ( که من از آن برای ورود به موقعیت فروش دلار آمریکا در قبال خرید دلار کانادا استفاده کرده و با سود خوبی بسته بودم.) مجددا آغاز کرده است. قیمت در حال رقصیدن در اطراف اسلایدینگ پارالل نزولی بود اما نشانه­ای مبنی بر ضعف به من نشان نداده بود و تا آن زمان من برای ورود به معامله تمایلی نداشتم

سپس قیمت یک سوئینگ کف و چندین میله (Bar) صعودی را به سوی پایین شکست و به نظر می­رسید که شبیه اینست که من صاحب فرصت دوباره­ای برای سورتمه سواری همچون سری پیشین به سمت پایین شده­ام. اجازه دهید تا به شما نشان دهم چه می­گویم:



یکی از مفاهیمی که من بارها بار در جلسات معاملاتی زنده صبح و آموزش به کاراموزان تاکید می­کنم اینست که بازار بر مسیر خود است.شاید این جمله بنظر خیلی ساده بیاید اما به یاد داشته باشید که برای تریدر شدن شما باید میزان خاصی از نفس خود را داشته باشید (بر اساس ضمیر خود تصمیم نگیرید-مترجم).

ساده­ انگارانه است اگر فکر کنیم قیمت به وقتی به محدوده­ای که پتانسیل چرخش دارد برسد باید تغییر جهت داده و بچرخد، اما حقیقت آنست که بازار ذهنیت خود را دارد و دفعات متعددی اتفاق افتاده و خواهد افتاد که  پلن ­های طرح شده شما را در نهایت ویران می­کند.

یک راه برای دفع این خطرات و آسیب­ها این است که به قیمت اجازه دهیم قبل از اینکه وارد ترید شویم قیمت کارت­های خود را بازی کند. مقصود اینست که اگر شما به دنبال خط خاصی برای موقعیت فروش هستید که با آن دوباره وارد معامله شوید اجازه دهید تا  قیمت به آن خط برسد، با آن خط برقصد و اجازه دهید تا قیمت ضعف را در خود آشکار سازد قبل از این­که دستورات فروش خود را قرار دهید.

شما می­توانید مشاهده کنید که قیمت به اسلایدینگ پارالل نزولی رسید و چندید بار آن را هل داد اما در اینکه بتواند فرایندی را دربالای ان بسازد به مشکل برخورد و بعد از تعداد انگشت شماری میله (Bar ) شروع به معامله در زیر اسلایدینگ پارالل کرد. هنگامی­که قیمت ان را شکست و در زیر سوئینگ کف قبلی بسته شد به نظر من قیمت تمام کارت­های بازی خود را بازی کرده است و من آماده سواری گرفتن دوباره از این سرسره بودم.



دستورات من بسیار ساده بودند:

1- من در ریتست اسلایدینگ پارالل مشکی در 1.0945 قصد فروش داشتم.

2- حد ضرر اولیه من5 پیپ بالاتر از آخرین سوئینگ سقف در 1.0978 قرار می­گرفت.

3- وقتی من وارد معامله فروش دلار آمریکا در قبال خرید دلار کانادا شدم حد سود را در کف قبلی در  1.0794 قرار دادم.

من یک چارت جدید 20 دقیقه­ای دلار کانادا را باز کردم و متوجه شدم که دستور سل لیمیت من در 1.0945 فعال شده است و از همه مهمتر اینک ترید من به خوبی پیش رفته است.



من حد ضرر اولیه خود را لغو کرده و آن را به بریک ایون انتقال دادم.

دلار آمریکا سقوط کرد و موقعیت آن در نزدیکی حد سود من در 1.0794 قرار گرفت. ابتدا قصد خروج از ترید کردم اما در عوض خروج حد ضرر را از بریک ایون به 10 پیپ بالاتر از اخرین سوئینگ سقف در 1.0881جابجا کردم و مشتاق بودم این موقعیت معاملاتی به اتمام برسد.

حال ببینید چه اتفاقی افتاد:



همانطور که می­بینید قیمت به نزدیکی حد ضرر آمده و سپس دوباره به سمت پایین برگشته است و حد سود را دیده است.

در اینجا 3 نکته کلیدی برای این ترید وجود دارد:

1- پیچ و تاب­های فراوانی برای گرفتن موقعیت­های معاملاتی وجود دارد حتی در صورتی که بازار روندی نزدیک به عمود-روند داشته باشد.

2- منتظر بمانید تا بازار کارت­های خود را قبل از اینکه شما اردر­های خود را قرار دهید بازی کند.

3- حد ضرر و حد توقف سود خود را در پشت سوئینگ­های کف و سقف قبلی مخفی کنید. هنگامی­که شما شروع به استفاده از ساختار بازار برای محافظت از سود خود کنید شگفت زده خواهید شد که چگونه چندین بار اردر­های حد ضررتان با چند پیپ اندک جان سالم به در برده­اند.

حد توقف سود همان حد ضرری است که از نقطه بریک ایون عبور کرده­است و به عبارت دیگر حد ضرری است که اگر قیمت ان را لمس کند نیز ترید با سود خواهیم داشت.


تیموتی مورگ – مترجم : فرزاد شیبانی

برچسب‌ها: Market Map, بازار رقابتی, بازگشت سود یا بهره, ترید لایو دلار کانادا, سویینگ های کف و سقف, نمودار میله ای
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed